بازار غذای حلال چین و فرصتهای تازه برای سرمایهگذاران خارجی
نشریه بریتانیایی «China Breif» در تاریخ ۷ جولای (۱۶ تیر) مقالهای منتشر کرد که نشان میدهد با تغییر الگوهای مصرف داخلی و اجرای سیاستهای احیای روستا و همگرایی قومی در چین، صنعت غذای حلال از جایگاه راهبردی خاصی برخوردار شده است. این صنعت نه تنها به ارتقای ایمنی مواد غذایی و تقویت انسجام اجتماعی در داخل چین کمک میکند، بلکه ظرفیت تبدیل شدن به یک صنعت صادراتی مهم را دارد و میتواند مکملی برای «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) باشد.
برای نمونه، چین مناطقی مانند نینگشیا و شینجیانگ را به توسعه صنایع غذای حلال با تکیه بر ظرفیتهای داخلی و نفوذ بینالمللی تشویق میکند. نینگشیا و دیگر مناطق در حال ساخت پارکهای صنعتی غذای حلال هستند و بهطور فعال در رویدادهای ترویجی مانند نمایشگاه چین و کشورهای عربی شرکت میکنند. این اقدامات به عنوان دروازهای برای ورود به بازار داخلی چین و گسترش تجارت با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی عمل میکنند.
بازار غذای حلال چین بزرگ و در حال رشد سریع است. طبق گزارشهای مربوطه، پیشبینی میشود ارزش این بازار در سال ۲۰۲۵ از ۳۰۰ میلیارد یوان فراتر برود و نرخ رشد سالانه مرکب آن بیش از ۸ درصد باشد. این رشد از جمعیت زیاد و افزایش سریع درآمد در چین ناشی میشود.
بسیاری از مناطق چین، صنعت غذای حلال را یک صنعت راهبردی تلقی کردهاند و مجموعهای از سیاستها را برای توسعه آن در دستور کار قرار دادهاند. این اقدامات شامل حمایت از صدور گواهینامههای حلال، بهبود زیرساختها، سرمایهگذاری در پارکهای صنعتی غذای حلال و ارائه تسهیلات مطابق با اهداف ابتکار کمربند و جاده است.
چین همچنین برای پاسخ به تقاضای فزاینده برای غذای حلال، به واردات متکی است و این مسئله فرصتهای تجاری آشکاری را برای صادرکنندگان خارجی فراهم میکند. برای سرمایهگذاران خارجی، بازار غذای حلال چین در عین حال که فرصتساز است، پیچیدگیهایی نیز دارد؛ زیرا تفاوت در مقررات و فرآیندهای صدور گواهی در مناطق مختلف، چالشهایی برای انطباق ایجاد میکند.
رشد صنعت غذای حلال در چین از توسعه سریع بخش گردشگری و مهماننوازی نیز بهرهمند شده است. در شهرهایی مانند شانگهای، پکن، شیآن و گوانگجو، شمار رستورانها و فروشگاههای دارای گواهی حلال رو به افزایش است. این روند با پیوستن خدمات حلال به همکاریهای گردشگری در قالب ابتکار کمربند و جاده، به ویژه برای جذب گردشگرانی از جنوب شرق آسیا و خاورمیانه، تقویت شده است.
نمایشگاههای غذای حلال که در چین برگزار میشوند، فرصتهای بینظیری برای شبکهسازی و توسعه روابط تجاری فراهم میکنند. به عنوان نمونه، ششمین نمایشگاه چین و کشورهای عربی که در نینگشیا برگزار شد، میزبان غرفهدارانی از بیش از ۳۰ کشور بود و به امضای قراردادهای غذای حلال به ارزش میلیاردها یوان منجر شد.
این نمایشگاه یکی از رویدادهای اصلی چین برای تامینکنندگان خاورمیانهای به شمار میآید که به دنبال همکاری با چین هستند. ساخت مشترک مسیرهای لجستیکی تحت ابتکار کمربند و جاده، موانع تجاری در حوزه غذای حلال را کاهش داده و چین را به صادرکننده اصلی محصولات و خدمات مربوط به کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تبدیل کرده است