استقبال روزافزون گردشگران جهان از جذابیتهای متنوع و سیاستهای بدون ویزای چین
او به همراه دوستانش، با امتحان کردن دوچرخههای اشتراکی، استفاده از برنامههای تلفن همراه برای پرداخت هزینه همهچیز از وعدههای غذایی گرفته تا حمل و نقل و سوار شدن قطارهای فوق سریع برای سفر در استانها، در حال بررسی گزینههای سبک زندگی محلی است و میگوید همهچیز بسیار خوب و منظم است.
ایزابل تاکید کرد: سیاست ۳۰ روزه بدون ویزای چین بخشی از تصمیم من برای آمدن به اینجا بود. خیلی راحت است. او افزود که روند ورود به چین روان و آسان بود به گونهای که «در فرودگاه، ما فقط یک فرم پر کردیم و همین.
ایزابل در میان تعداد فزایندهای از مسافران بینالمللی است که تابستان امسال به دلیل سهولت سفر، مناظر زیبا، زندگی شهری پرجنب و جوش و طیف گستردهای از گزینههای خرید به چین جذب شدهاند.
بازار گردشگری ورودی چین همچنان در حال افزایش است. طی سه ماه نخست سال جاری میلادی، این کشور حدود ۷.۳۷ میلیون سفر ورودی توسط مسافران خارجی را ثبت کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۴ افزایشی ۳۹.۲ درصدی را نشان میدهد.
بر اساس دادههای «سازمان ملی مهاجرت» در طول تعطیلات اخیر «عید قایق اژدها»، مجموعا ۲۳۱ هزار تبعه خارجی از طریق سیاستهای بدون ویزا وارد چین شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی ۵۴.۹ درصد افزایش داشته است.
چین مجموعهای از تدابیر را برای تسهیل ویزا، گزینههای پرداخت و اقامت برای گردشگران خارجی انجام اتخاذ کرده است. این کشور اخیرا رویههای بازپرداخت مالیات خروج را ساده کرده تا تجربیات خرید را برای مسافران ورودی بهبود بخشد.
«آلیس» گردشگری از آمریکا که برای دیدار خانوادهاش به چین رفته بود، بلافاصله پس از خرید ساعت، درخواست بازپرداخت مالیات داد. او به پیشخوان خدمات در طبقه سوم رفت، گذرنامه خود را به همراه جزئیات خرید و خروج ارائه داد و ظرف چند دقیقه مبلغ بازپرداخت خود را دریافت کرد.
وی که در حال حاضر چهارمین سفر خود به چین را تجربه میکند، گفت: این اولین بار است که کالاهای لوکس را در چین خریداری میکنم. این خدمات راحت و مفید است.
در بحبوحه محبوبیت روزافزون سفر به چین، عبارت «یک چمدان خالی به چین بیاورید» بهطور گسترده در رسانههای اجتماعی بینالمللی رواج یافته است. اکنون میلیونها پست، نکات خرید را به اشتراک میگذارند و خریدهای محبوب در بین بازدیدکنندگان خارجی را برجسته میکنند.
کارشناسان میگویند افزایش جذابیت «خرید در چین» نشاندهنده تغییر این کشور از یک پایگاه تولیدی به مرکز نوآوری و طراحی اصیل است.
بهطور خاص، در «هواچیانگبی» در «شنجن» (جنوب چین)، پهپادها و سایر ابزارهای دیجیتال به اقلام ضروری برای بازدیدکنندگان خارجی تبدیل شدهاند و به عنوان محصولات تخصصی محلی این شهر در استان «گوانگدونگ» شناخته میشوند. در خیابان «گوانچیان» شهر «سوجو» واقع در استان «جیانگسو» (شرق چین) ابریشم و سرامیکهای آمیخته با زیباییشناسی مدرن، موج جدیدی از علاقه به مد به سبک چینی را به راه انداختهاند، در حالی که بازار تجارت بینالمللی «ایوو»، که آن هم در شرق چین واقع شده، به لطف طیف گستردهای از کالاهای مقرونبهصرفه، اغلب به عنوان «سوپرمارکت جهان» شناخته میشود.
در نمایشگاه اخیر ITB چین، یک نمایشگاه تجاری متمرکز بر بازار سفر چین، بسیاری از شرکتکنندگان خارجی مشتاقانه در حال شبکهسازی و کاوش فرصتهای تجاری بودند. این نمایشگاه بیش از ۷۰۰ غرفهدار و بیش از ۱۴۰۰ خریدار دعوتشده از ۸۵ کشور و منطقه را به خود جذب کرد.
«آنتونلا رودوگنو»، یکی از شرکتکنندگان اسپانیایی، گفت که انتظار دارد با همتایان چینی بیشتری در این صنعت همکاری کند. وی تاکید کرد: در گذشته، گردشگران اسپانیایی بیشتر در اروپا یا آمریکای لاتین سفر میکردند، اما علاقه به چین رو به افزایش بوده است. سیاست بدون ویزا، بستن چمدان و رفتن را برای ما آسان میکند.
تا اوایل ژوئن امسال، چین به صورت یکجانبه به ۴۳ کشور اجازه ورود بدون ویزا داده، با ۲۹ کشور توافقنامههای معافیت ویزای متقابل امضا کرده و به مسافران ۵۴ کشور، ترانزیت ۲۴۰ ساعته بدون ویزا ارائه داده است.
«چن نانجیانگ» متخصص گردشگری در «آکادمی علوم اجتماعی گوانگدونگ»، گفت که سفر به چین با چندین روند نوظهور، از جمله مسیرهای مسافرتی متنوعتر، برنامههای سفر انعطافپذیر، تعامل فرهنگی عمیقتر، تجربیات مبتنی بر فناوری و ادغام نزدیکتر با صنایع مرتبط، در حال تکامل است.
در پاسخ به تغییر تقاضای گردشگری خارجی، شهرهای سراسر چین در حال گسترش پیشنهادات خود هستند و راههای جدیدی را برای بازدیدکنندگان جهت گشتوگذار در این کشور ارائه میدهند.