کودکان در کانون راهبرد «شی جینپینگ»؛ نگاهی راهبردی به پرورش نسلی سالم و آیندهساز
«شی جینپینگ» رئیس جمهور چین، اخیرا بر اهمیت رشد و پرورش سالم کودکان به عنوان یکی از اولویتهای اصلی توسعه ملی تاکید کرد. وی در جریان برگزاری کنگره ملی خلق چین در سال ۲۰۲۵ اظهار داشت: بزرگترین آرزوی ما آن است که کودکان بهتر رشد کنند.
این دیدگاه در سیاستهای آموزشی و رویکردهای اجتماعی چین طی سالهای اخیر بهروشنی بازتاب یافته و بیانگر تعهد جدی این کشور به تربیت نسل تازهای از آیندهسازان است.
رهبر چین همواره رشد کودکان را زیربنای آینده کشور دانسته است. در آستانه یکم جولای ۲۰۲۴، او در پاسخ به نامه دانشآموزان یک دبستان در «نانچونگ» در استان «سیچوان» (جنوب غربی چین) کودکان را ترغیب کرد تا «آرزوهای بزرگ داشته باشند و برای تبدیل شدن به نوجوانانی شایسته در عصر جدید تلاش کنند.»
این پاسخ، فقط نمونهای کوچک از تعامل مستمر آقای شی با نسل جوان است؛ از حضور در فعالیتهای داوطلبانه کاشت درخت در پکن گرفته تا بازدید از مدارس اقلیتهای قومی در مناطق مرزی، او همواره با اقدامات ملموس، توجه و حمایت خود از کودکان و نوجوانان را نشان داده است.
در سالهای اخیر، چین مجموعهای از سیاستهای کلیدی را برای تقویت حمایت از کودکان به اجرا گذاشته است. سند «نظرات کمیته مرکزی حزب کمونیست درباره تقویت همهجانبه فعالیتهای پیشاهنگان نوجوان در عصر جدید» که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، برای نخستین بار به شکلی منسجم ساختار پیشاهنگان نوجوان را زیر نظر کمیته مرکزی حزب تعریف کرد و سیاست آموزشی «اولویت با تربیت اخلاقی و توسعه همهجانبه» را تدوین نمود. در کنار این اقدامات، بازنگری در قانون حمایت از خردسالان، اجرای برنامه جامع توسعه کودکان چینی (۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰) و ایجاد یک شبکه گسترده حمایتی شامل آموزش، خدمات درمانی و حفاظت از حقوق کودکان نیز در دستور کار قرار گرفته است.
چین بر پرورش روحیه نوآوری و تقویت تواناییهای عملی در میان جوانان تاکید دارد. رهبر این کشور در بازدید از مدرسه «بایی» پکن، از دانشآموزانی که موفق به طراحی و ساخت ماهوارههای علمی آموزشی شده بودند، تقدیر کرد و آنان را تشویق نمود تا «دیگران را نیز به گفتوگو درباره علم و علاقهمندی به آن ترغیب کنند.»
امروز، در مدرسه ابتدایی «امید» شهر «ییبین» در استان سیچوان، آموزش برنامهنویسی رباتیک به کودکان ارائه میشود و در کاخ جوانان لهاسا در منطقه خودمختار «شیزانگ» (تبت)، دانشآموزان با استفاده از قلممو، مناظر زیبای فلات پوشیده از برف را به تصویر میکشند.
این تحول در رویکرد آموزشی اکنون در حال ثمر دادن است: «جی هائو یوگو»، دختری جوان از قوم «یی» و اهل منطقه کوهستانی «دالیانگشان»، مسیر خود را از دل روستا تا صحنههای بینالمللی پیموده و دانشآموزان مدرسه نابینایان شانگهای با اجرای موسیقی در «تالار طلایی وین»، تحسین جهانی را برانگیختهاند. این دستاوردها جلوهای از شخصیت، توانمندی و منش نسل جدید نوجوانان چینی را به نمایش گذاشتهاند.
در نقشه راه آموزشی چین کودکان هم امیدِ رستاخیز ملی هستند و هم آیندهسازان بشریت. در دبستان مرزی در ولایت خودمختار قزلسو قرقیز واقع در منطقه خودمختار اویغور شینجیانگ (شمال غربی چین)، کودکان از طریق «کلاس ابری» با همسالان خود در شهرهای ساحلی کلاس درس را میگذرانند؛ در سایت پرتاب موشک در «ونچانگ» استان «هاینان» (جنوب جین) جوانان پرتاب موشک را تماشا و قدرت نوآوری علمی و فناوری را احساس میکنند. این مدل آموزشی باز و فراگیر، نسل جدیدی را با ویژگی میهنپرستی و بینش بینالمللی پرورش میدهد.
از سواحل دریای چین شرقی تا فلاتهای پوشیده از برف، و از شهرهای پرجمعیت تا روستاهای دورافتاده مرزی، چین با ارادهای کمنظیر از رویاهای صدها میلیون کودک پشتیبانی میکند. همانطور که شی جینپینگ تاکید کرده است: «امروز فرزند خوبی برای میهن باشید و فردا سازنده آن.»
در این سرزمین مملو از امید، هر «نهال» در تابش خورشید و باران غوطهور است و با شور و نشاط به سوی هدف ساختن یک قدرت مدرن سوسیالیستی رشد میکند.