تسهیل بازپرداخت مالیات؛ ابزار چین برای تقویت خرید گردشگران خارجی

چین یکشنبه ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) مجموعه‌ای از تدابیر را برای بهینه‌سازی بیشتر سیاست بازپرداخت مالیات خروج از کشور رونمایی کرد تا بهتر پاسخگوی نیازهای گردشگران خارجی باشد و مصرف مسافران را افزایش دهد.

بر اساس بخشنامه‌ای که وزارت بازرگانی و پنج نهاد دولتی دیگر منتشر کردند، حداقل مبلغ خرید لازم برای بازپرداخت مالیات خروج کاهش یافته، به گونه‌ای که مسافران خارجی می‌توانند در صورتی که حداقل ۲۰۰ یوان (۲۷.۷۵ دلار) در یک روز و در یک فروشگاه خرید کنند و سایر شرایط مربوطه را هم رعایت نمایند، درخواست بازپرداخت مالیات دهند.

در حالی که مدیریت ریسک به درستی تضمین می‌شود، بازپرداخت‌ها از طریق کانال‌های مختلف از جمله پرداخت‌های موبایلی، کارت‌های بانکی و پول نقد ارائه خواهد شد تا بهتر با ترجیحات متنوع پرداخت گردشگران خارجی سازگار شود. سقف بازپرداخت نقدی نیز به ۲۰ هزار یوان افزایش یافته است.

این بخشنامه همچنین گام‌هایی را برای افزایش تعداد فروشگاه‌های بازپرداخت مالیات خروج، غنی‌سازی عرضه کالاهای مرتبط و بهبود خدمات مرتبط ترسیم کرده است.

بر اساس این بخشنامه، فروشگاه‌های بازپرداخت مالیات خروج بیشتری در مناطق اصلی خرید، خیابان‌های پیاده‌راه، اماکن گردشگری، مجتمع‌های تفریحی، مراکز فرهنگی، فرودگاه‌ها، بنادر مسافری و هتل‌ها ایجاد خواهد شد.

فروشگاه‌های بازپرداخت مالیات خروج ترغیب می‌شوند دامنه محصولات خود را گسترش داده و برندهای معتبر، کالاهای مصرفی مطرح چینی، تجهیزات هوشمند، آثار مرتبط با میراث فرهنگی ناملموس، صنایع دستی و محصولات ویژه و غیره را عرضه کنند.

مجموعه‌ای از برنامه‌ها برای ترویج خرید در چین راه‌اندازی خواهد شد تا از ابتکارات محلی در زمینه پرورش و معرفی محصولات باکیفیت، مانند «هدایای شهری» و کالاهای «ضروری» در فروشگاه‌های بازپرداخت مالیات خروج، پشتیبانی شود.

«شنگ چیوپینگ» معاون وزیر بازرگانی چین در نشست خبری روز یکشنبه گفت: گردشگران خارجی هنگام دریافت بازپرداخت مالیات، بیشتر برندهای بین‌المللی خریداری می‌کردند، در حالی که برندهای داخلی به نسبت محدود بود و تنوع گزینه‌های خرید نیز چندان زیاد نبود.

وی افزود: کاهش حداقل مبلغ خرید نه فقط موانع ورود به چرخه خرید با بازپرداخت مالیات را کمتر می‌کند، بلکه به فروشگاه‌های تخصصی، مغازه‌های سوغاتی و هدایا که معمولا مبلغ خرید متوسط کمتری دارند نیز اجازه می‌دهد به شبکه بازپرداخت مالیات بپیوندند. این اقدام به افزایش فروش برندهای چینی کمک خواهد کرد.

همچنین بر اساس اعلام نهادهای مالیاتی چین، مقررات بازپرداخت مالیات خروج بازنگری شده تا خدمات بهبود یابد، فرآیند بازپرداخت ساده‌تر شود و مسافران خروجی بتوانند آسان‌تر از مزایای این سیاست بهره‌مند شوند.

چین اوایل آوریل اعلام کرد که سیاست خود را از مدل «بازپرداخت هنگام خروج» به مدل «بازپرداخت هنگام خرید» برای معافیت مالیاتی مسافران تغییر داده است. این تغییر به گردشگران خارجی این امکان را می‌دهد که به‌طور فوری در فروشگاه‌های معاف از مالیات در سراسر کشور، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کنند.

«چن بین‌کای» معاون رئیس «دانشگاه مرکزی امور مالی و اقتصادی» گفت: ارائه گزینه‌های خرید متنوع‌تر و خدمات بازپرداخت مالیات بهبودیافته و راحت‌تر برای گردشگران خارجی، به تحریک مصرف از ناحیه مسافران ورودی کمک کرده و از گشایش با استاندارد بالا و رشد اقتصادی حمایت خواهد کرد.

چین از سال ۲۰۱۵ سیاست بازپرداخت مالیات خروج برای مسافران خارجی را به اجرا گذاشت. از آن زمان، میزان بازپرداخت سال به سال رشد کرده و شمار بیشتری از مسافران خروجی از مزایای این سیاست بهره‌مند شده‌اند.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که طی سال ۲۰۲۵، درآمد فروش کالاهای مشمول بازپرداخت مالیات خروج و میزان مالیات بازپرداخت شده هر دو رشد چشمگیری داشته‌اند و به ترتیب ۱۲۰ درصد و ۱۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا