اقتصاددانان: جنگ تعرفه‌های آمریکا را با اتحاد جهانی متوقف کنیم

اقتصاددانان تاکید کرده‌اند که با توجه به استفاده آشکار ایالات متحده از تعرفه‌ها به‌عنوان ابزاری برای چانه‌زنی در تعاملات با شرکای تجاری، سایر کشورهای جهان باید رویکردی مبتنی بر همکاری در پیش گیرند، نه اینکه برای جلب رضایت واشنگتن پای میز مذاکره بنشینند.

«لین یی‌فو» اقتصاددان سابق «بانک جهانی» و رئیس «موسسه اقتصادهای ساختاری جدید» در «دانشگاه پکن» در این خصوص گفت: اقتصاد آمریکا واقعا بزرگ است اما فقط ۱۵ درصد از کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

وی تاکید کرد: اگر بقیه کشورهای دنیا که ۸۵ درصد تجارت جهان را تشکیل می‌دهند، در مقابل جنگ‌های تعرفه‌ای آمریکا بایستند و به شیوه‌ای بازتر و مبتنی بر منافع متقابل‌ تبادلات اقتصادی را دنبال کنند، در نهایت این ایالات متحده است که به خود ضرر بیشتری نسبت به دیگر اقتصادها وارد ساخته است.

«دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا سه‌شنبه ۲۲ آوریل (۲ اردیبهشت) اعلام کرد که تعرفه ۱۴۵ درصدی که بر واردات از چین اعمال کرده «خیلی بالا» است، اما این تعرفه «تا این حد بالا نخواهد ماند» و نهایتا «به شکلی قابل‌ توجه کاهش خواهد یافت». وی ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به گفتگوهای آتی برای دستیابی به توافق تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، این اظهارات را مطرح ساخت.

به عقیده کارشناسان، تغییر ناگهانی موضع کاخ سفید در برابر چین طی کمتر از یک ماه – از سیاست فشار حداکثری به سمت رویکردی مصالحه‌جویانه‌تر – عمدتا ناشی از اقدامات متقابل پکن در حمایت از منافع ملی خود بوده و نه ناشی از تمایل به سازش در مذاکرات با آمریکا.

«کارولین لویت» سخنگوی کاخ سفید سه‌شنبه اعلام کرد که پس از اعلام تعرفه‌های فراگیر از سوی ترامپ در اوایل ماه جاری، بیش از ۱۰۰ کشور برای آغاز مذاکرات تجاری با آمریکا ابراز علاقه کرده‌اند و ۱۸ کشور نیز پیشنهادات خود را ارائه داده‌اند. چین در میان این کشورها نیست.

در عوض، تعرفه‌های متعدد ایالات متحده بر واردات محصولات چین، پکن را بر آن داشت تا با تعرفه‌های متقابل بر صادرات ایالات متحده که در مجموع به میزان ۱۲۵ درصد می‌رسد، واکنش نشان دهد.

لین تاکید کرد: زمانی که اقتصادهای کوچکتر مانند کشورهای «آسه‌آن» یا کشورهای آفریقایی به‌صورت جداگانه وارد مذاکره با ایالات متحده می‌شوند، به دلیل نداشتن قدرت چانه‌زنی کافی، نمی‌توانند امتیازات مورد نظر خود را به‌دست آورند؛ چراکه آمریکا در چنین مذاکراتی از موقعیتی بسیار قدرتمندتر برخوردار است.

اقتصاددان سابق «بانک جهانی» همچنین گفت: مشکل دیگر در هنگام برخورد با آمریکا این است که حتی اگر این اقتصادهای کوچکتر با بندهای خاصی موافقت کنند، ایالات متحده ممکن است امتیازات خیلی بیشتری از آنها طلب کند.

لین یی‌فو افزود: امیدوارم تمام کشورها بتوانند با هم همکاری کنند، نه فقط برای منافع خودشان بلکه برای رفاه و توسعه جمعیِ کل دنیا.

«یانگ وی‌یونگ» دانشیار «دانشگاه تجارت و اقتصاد بین‌المللی» گفت که چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، با توسعه فعالانه واردات از قاره سبز و حتی کاهش کل تعرفه‌های وارداتی از اتحادیه اروپا به صفر، می‌تواند به دنبال همکاری اقتصادی عمیق‌تر با اروپا باشد.

وی ادامه داد: همچنین ظرفیتی قابل‌ توجه برای چین و اتحادیه اروپا وجود دارد تا با ازسرگیری مذاکرات درباره «توافق جامع سرمایه‌گذاری چین-اتحادیه اروپا»، جریان دوسویه سرمایه‌گذاری میان خود را تقویت کنند.

یانگ تاکید کرد: چین و اتحادیه اروپا با همکاری مشترک نه تنها قادر خواهند بود قدرت چانه‌زنی خود را در برابر ایالات متحده افزایش دهند و از منافع خود صیانت کنند، بلکه می‌توانند به الگویی برای سایر مناطق جهان تبدیل شوند و اقتصادهای بیشتری را به گشودگی متقابل و مقابله جمعی با قلدری اقتصادی آمریکا ترغیب کنند.

کارشناسان معتقدند با وجود فشارهای خارجی ناشی از افزایش تعرفه‌های واشنگتن علیه پکن، چین قادر است هدف رشد سالانه حدود ۵ درصد خود برای سال جاری میلادی را محقق سازد.

لین گفت: بسیاری از اقداماتی که دولت چین در واکنش به اقدامات آمریکا اتخاذ می‌کند، پیش‌تر در شبیه‌سازی‌های سناریویی ما بررسی و پیش‌بینی شده‌اند. پکن ابزارهای کافی برای مقابله در اختیار دارد.

در چارچوب تازه‌ترین اقدامات چین برای تقویت مصرف، این کشور قصد دارد پوشش سیاست یک‌جانبه ورود بدون روادید را گسترش دهد، شمار فروشگاه‌های بازپرداخت مالیات را افزایش دهد و فرایند بازپرداخت مالیات برای بازدیدکنندگان خارجی را بهینه‌سازی کند.

پیش‌بینی می‌شود که سیاست‌های اخیر چین که به مسافران خارجی اجازه می‌دهد پس از خرید از فروشگاه‌های مشخص در سراسر کشور، بازپرداخت مالیات خود را دریافت کنند، باعث جذب گردشگران بیشتری شود.

بر اساس اعلام «گروه Trip.com»، بزرگترین آژانس مسافرتی آنلاین چین، برای تعطیلات پیشِ‌روی روز کارگر که از ۱ تا ۵ مه (۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت) ادامه دارد، حجم رزرو محصولات گردشگری مسافران خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۷۰ درصد افزایش یافته است.

«لی گانگ» مدیرکل دپارتمان عملیات بازار و ترویج مصرفِ وزارت بازرگانی چین گفت: ما به نوآوری سناریوهای مصرف ادامه خواهیم داد، یک محیط مصرف بین‌المللی دوستانه ایجاد می‌کنیم و مصرف گردشگری خارجی‌ها را بیش از پیش ترویج می‌بخشیم.

همزمان، وزارت بازرگانی چین به همراه پنج نهاد دیگر از تاریخ ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) کمپین «خرید در چین» را برای کمک به تحریک مصرف داخلی آغاز کرده و برنامه‌های تبلیغاتی مختلفی در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا