
دوچرخهسواری، موجسواری و قایقرانی؛ تعطیلات روز ملی در هاینان با هیجان ورزشی
دوچرخهسواری، موجسواری و قایقرانی از جمله فعالیتهایی هستند که در تعطیلات روز ملی در استان هاینان در جنوب چین برجسته شدند، جایی که ادغام ورزش و گردشگری به اقتصاد تعطیلات جزیره نشاط بخشیده است.
مرحله وانینگ مسابقه دوچرخهسواری بزرگراه ساحلی جزیره هاینان ۲۰۲۵ در شینگلونگ در اول اکتبر (۹ مهر) آغاز شد و بیش از ۶۰۰ دوچرخهسوار آماتور از سراسر کشور را به خود جذب کرد.
در میان شرکتکنندگان، لو جیایو، ۲۰ ساله از استان هونان، با سه سال سابقه دوچرخهسواری حضور داشت. لو، بخش وانینگ را به خاطر جادههای صاف، مناظر زیبا و غذاهای محلی تحسین کرد و گفت: «این مسیر جذاب است. پیچهای زیادی دارد اما خطرات کم است، بنابراین واقعاً میتوانم مهارتهایم را نشان دهم.»
او تأکید کرد که جاذبههای اطراف، از جمله خلیج شیمی و خلیج ریوئه، به همراه غذاهای سبک آسیای جنوب شرقی شینگلونگ، این منطقه را بهطور ویژهای جذاب کردهاند.
لو تعطیلات خود را برای ورزش و تفریح برنامهریزی کرد – دوچرخهسواری در جاده ساحلی نزدیک غار پرستو، موجسواری در خلیج ریوئه و چشیدن غذاهای محلی در شینگلونگ – و مشتاق بود این تجربه را با دوستان دوچرخهسوار خود به اشتراک بگذارد.
در خلیج ریوئه، موجسواری به یکی از جاذبههای محبوب برای گردشگران جوان تبدیل شده است. آبهای درخشان خلیج، که با تختههای موجسواری رنگارنگ تزئین شدهاند، نمادی از گردشگری ورزشی رو به رشد هاینان شدهاند.
لی زیزی، گردشگری از استان یوننان که برای اولین بار با دوست پسرش موجسواری را امتحان نمود، این تجربه را با «پرواز روی دریا» مقایسه کرد. او گفت که پس از شنیدن توصیه دوستانش مبنی بر اینکه خلیج ریوئه بهشت موجسواری است، وانینگ را به عنوان اولین مقصد خود در هاینان انتخاب کرده و افزود: «قطعاً برمیگردم» و امیدوار است در آینده مهارتهای موجسواری پیشرفتهتری را تجربه کند.
در تاریخ ۲ اکتبر (۱۰ مهر)، مسابقه قایقرانی «جام هایکو» ۲۰۲۵ در خلیج هایکو آغاز شد و نزدیک به ۶۰ تیم و بیش از ۳۰۰ ورزشکار سرعت و مهارت قایقرانی خود را به نمایش گذاشتند. این مسابقه شامل یک منطقه تجربه ورزشهای آبی بود که شهروندان و گردشگران میتوانستند تحت راهنمایی مربیان حرفهای، قایقرانی، کایاکسواری، پارو زدن و جتاسکی را امتحان کنند. بسیاری از بازدیدکنندگان برای اولین بار این ورزشها را تجربه کرده و از هیجان حضور روی آب لذت بردند.
این رویداد همچنین دارای یک بازار موضوعی بود که در آن محصولات فرهنگی، تجهیزات ورزشی و غذاهای محلی عرضه میشد. برگزارکنندگان اعلام کردند که این اقدام، علاوه بر پاسخگویی به تقاضای گردشگران، برند قایقرانی را به یک محرک گستردهتر برای مصرف فرهنگی و گردشگری تبدیل میکند.
هایکو برنامه تعطیلات خود را با برگزاری یک مسابقه قایقرانی ملی ادامه خواهد داد. مقامات محلی اعلام کردند که این مجموعه رویدادها به ادغام ورزش، فرهنگ و گردشگری کمک میکند، جریان بازدیدکنندگان را به هزینههای مصرفی تبدیل میسازد و به تلاشهای هاینان برای تبدیل شدن به یک مرکز گردشگری و مصرف بینالمللی شتاب میبخشد.


