از راه رسیدن بهار و اوج گرفتن گردشگری در چین

بهار از دیرباز همواره فصل مورد علاقه گردشگران در چین بوده است. با ورود چین به مرحله جدید گردشگری انبوه، «هفت تعطیلات و دو فصل گردشگری» شامل روز سال نوی میلادی، عید بهار، جشن چینگ مینگ، تعطیلات روز کارگر، جشن قایق اژدها، جشن نیمه پاییز، تعطیلات روز ملی و دو فصل گردشگری تابستان و زمستان به جهت‌نمای اقتصادی صنعت گردشگری چین تبدیل شده است. با اعلام و اجرای سیاست‌های جدید به منظور افزایش مصرف، افزایش عرضه محصولات فرهنگی و گردشگری و استفاده از کارمندان از مرخصی استحقاقی خود، زمان رقم زدن یک فصل گردشگری در این روزهای بهاری فرا رسیده است.

در سراسر چین، مسئولان صنعت گردشگری در حال معرفی مفاهیم گردشگری مناسب این فصل و شعارهایی نظیر «نقشه های گل» و «مسیرهای سبز» هستند تا پدیده موسوم به «اقتصاد گُل‌نِگری” را توسعه دهند. همراه با باز شدن شکوفه‌های آلو و گیلاس، و پخش شدن عطر گل های مگنولیا و صد تومانی در هوا و غرق شدن دشت های گل‌ کلزا از جنوب تا شمال کشور با گل های طلایی و زیبا، دولت‌های محلی یکی پس از دیگری از مسیرهای ویژه برای تماشای گل ‌ها رونمایی می‌کنند.

در ۲۶ مارس، پکن، تیانجین و استان هه بی به طور مشترک طرح “شکوفه های ۲۰۲۵ در منطقه جینگ جین-جی” (بیجینگ-تیانجین-هبی) را اجرا کردند. پکن به تنهایی ۲۱۴ مسیر برای تماشای گل ها ایجاد کرده که از جمله آنها مسیرهایی با موضوع میراث فرهنگی طبیعی هستند که از پارک جنگلی المپیک تا پارک جینگشان ادامه دارند. در همان روز، وزارت فرهنگ و گردشگری برنامه ملی ترویج گردشگری بهاری ۲۰۲۵ را در کوه هوانگشان استان آنهویی با معرفی ۳۲ مسیر گردشگری روستایی به اجرا گذاشت. ابتکارات دولت و پویایی بازار در کنار هم باعث ایجاد یک طیف وسیع از الگو‌های خلاقانه «گل پلاس» شده که از طریق آن می‌توان از پتانسیل اقتصادی کامل سفرهای بهاری گردشگران بهر برد.

از جشنواره شکوفه های سیب جنگلی تیانجین گرفته تا شکوفه‌های گیلاس ووهان و از ماراتن گل های کلزا در چنگدو گرفته تا نمایشگاه گل و جامه های هانفو در لوئویانگ، جاذبه های گردشگری بهاری در سراسر کشور علاقه مندان را به سوی خود جذب می‌کنند.

امروزه گردشگری برای مردم بیش از یک فعالیت تفریحی به شمار می ‌رود و با تبدیل شدن به یک صنعت مردم محور، ستون نوظهور اقتصاد چین به شمار می‌رود. سفر در فصل بهار آرامش خاطر را برای گردشگران به ارمغان می آورد و در عین حال شور و نشاط تازه به شهرها و مناطق روستایی تزریق می کند.

این روزها فضاهای عمومی، از مناطق فرهنگی و مناطق دیدنی گرفته تا موزه‌ها و جاذبه های دیدنی مربوط به سبک زندگی مردم، با ترکیبی از سنت‌ها و آخرین روندها حال و هوایی پر از جنب و جوش و سرزندگی به خود گرفته اند. مردم با حضور در جشنواره‌های موسیقی، اجراهای رقص خیابانی، بازارهای پاپ آپ، نمایشگاه‌های غذا و جلسات داستان‌گویی گیرا در پارک‌های موضوعی می‌توانند زیبایی شاعرانه بهار به گونه ای دیگر درک کنند. جاذبه‌های فناوری پیشرفته مانند تورهای ویژه در پارک های مناطق حفاظت شده، اجراهای حرکات آکروباتیک، یادگیری تعاملی و ورزش‌های فضای باز نیز به تجربه سفر گردشگران در طول فصل بهار عمق و زیبایی ویژه می‌بخشد.

داده‌های آکادمی گردشگری چین، یک روند جدید را نشان می‌دهد که بر اساس آن حدود ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان در آیین‌ها و مراسم روز  چینگ‌ مینگ، به حضور در برنامه های محلی و عامیانه نیز علاقه دارند. پوشیدن جامه های سنتی هانفو برای بازدید از موزه ها یا انجام آیین های گوناگون نیز به یک «سبک بهاری» برای بسیاری از گردشگران جوان تبدیل شده است. در همین حال، طبیعت گردی های متمرکز بر سلامتی، کشاورزی «کاهش استرس» و خوردن غذاهای فصلی نیز تجربه گردشگری روستایی را برای گردشگران غنی تر کرده است.

شبکه حمل و نقل در حال گسترش، توسعه اتصالات تلفن همراه و زیرساخت های خدمات عمومی چین، تجربه سفرهای بهاری را برای گردشگران سریع تر، منعطف تر و ساده تر کرده است. “قطارهای گردشگری”، تورهای خودران و سفر با قایق های تفریحی روی رودخانه ها نیز تنوع و جاذبه های مدرن را به این سفرها اضافه کرده اند. در عین حال، پلتفرم‌های اجاره خودرو نیز شاهد افزایش تقاضا برای خودروهای مجهز به تجهیزات مناسب برای گردشگری و صندلی‌های ایمنی کودک هستند و ترکیب بلیط «قطارهای سریع‌السیر به همراه اجاره خودرو» به یک جنبه جدید از سفرهای فصل بهار تبدیل شده است.

با این وجود، هنوز هم لازم است که کارهای بیشتری برای بهره گیری کامل از پتانسیل کامل گردشگری فصل بهار صورت بگیرد؛ برای مثال، مسئولان باید هماهنگی بین سیاست‌های عمومی با توسعه زیرساخت‌ها و بخش ارائه خدمات را بهبود بخشند. از آنجایی که تمایل به مصرف به میزان درآمد، زمان کافی و داشتن انگیزه بستگی دارد، سیاست‌هایی مانند بهینه‌سازی برنامه های تعطیلات عمومی، اعطای مرخصی استحقاقی و اجرای آزمایشی تعطیلات بهار و پاییز مدارس که دولت نیز در گزارش‌های اخیر خود خواستار آن شده، کلید اصلی تضمین یک تجربه گردشگری بهتر خواهد بود.

امروز با برگزاری پویش های بازاریابی بهاری، تبلیغات فصلی، ارائه خدمات مسافرتی سطح بالاتر و بهبود بخشیدن تجربه گردشگران، اعتماد عمومی به بخش گردشگری در حال افزایش است. پیشرفت های صورت گرفته در علم هواشناسی و توسعه فناوری های اطلاعات و ارتباطات نیز کمک می کند تا گردشگری بتواند از وابستگی سنتی خود به آب و هوای خوب کمی فاصله بگیرد و تجارب متفاوت دیگری را در اختیار علاقه مندان قرار دهد. با امکاناتی مانند پیش‌بینی زمان باز شدن شکوفه‌های درختان گیلاس، هلو و آلو که با استفاده از پایش ماهواره‌ای در شهر وو یوان استان جیانگشی فراهم شده و یا نقشه‌های آب و هوایی مناظر دیدنی شهر چینگدائو در استان شاندونگ، گردشگری بهاری وارد یک عصر جدید شده که با داده‌ها و نوآوری‌های فناوری پشتیبانی می‌شود.

با گسترش پشتیبانی های سیاستی، تکامل فناوری و بهبود ارائه خدمات، هر شاخه گلی که در طبیعت شکوفا می‌شود، گذرگاهی برای ارائه تجربه‌های منحصر به ‌فرد سفر برای گردشگران خواهد بود و هر سفر بهاری گامی به سوی یک زندگی غنی‌تر و شادتر به شمار می‌رود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا