خوشبینی مصرفکنندگان چینی؛ موتور تازه رشد اقتصادی در ۲۰۲۵
نشانههایی از بهبود تمایل مصرف کنندگان چینی بر اساس نظرسنجیها و دادههای رسمی مشاهده شده است.
«بلومبرگ» به نقل از یک گزارش دویچه بانک اشاره کرد که مصرف کنندگان چینی اکنون در مقایسه با سال گذشته به اقتصاد خوشبینتر هستند و ۵۴ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی سه ماه نخست ۲۰۲۵ گفتند که از نظر مالی احساس بهتری دارند.
در اوایل سال جاری، نتایج نظرسنجی انجام شده توسط شرکت مشاوره آمریکایی «آلیکسپارتنرز» نشان داد که بسیاری از مصرف کنندگان چینی به جای خرجهای سنتی و متعارف، بیش از پیش به خرج محصولات و خدماتی که رفاه را افزایش میدهند، اولویت میدهند. این نظرسنجی نشان داد که مصرف کنندگان به احتمال زیاد بیشتر برای محصولات بهداشتی، مواد غذایی، لباس و مسافرت یا تعطیلات هزینه میکنند و بر سلامتی، تجربیات و ارزش تمرکز مینمایند.
علاوه بر این، همانطور که خبرگزاری «رویترز» روز سه شنبه گزارش داد، «اچاسبیسی» (HSBC) پیش بینی خود برای رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در سال ۲۰۲۵ میلادی را به ۴.۸ درصد افزایش داده، منعکس کننده انتظارات از نقش پررنگتر هزینههای مصرف کنندگان در گسترش اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۵ است.
«لیو جینگ»، اقتصاددان ارشد چینِ اچاسبیسی، گفت: علاوه بر بهبود مصرف خدمات، ما همچنین انتظار داریم که بهبود مصرف کالا نیز شتاب بگیرد.
دولت چین گامهای فعالانه برای تحریک مصرف داخلی برداشته است. در یک اطلاعیه رسمی که روز یکشنبه منتشر شد، این کشور مجموعهای از اقدامات را با هدف تحریک مصرف داخلی معرفی کرد که شامل ابتکاراتی برای ترویج افزایش دستمزدها و ارائه حمایتهای هدفمند به بخشهای نوظهور است.
دادههای اداره ملی آمار چین منتشره در روز دوشنبه نشان داد که خرده فروشی در ژانویه و فوریه ۲۰۲۵ نسبت به دوران مشابه سال قبل ۴.۰ درصد رشد داشته و نسبت به رشد ۳.۷ درصدی دسامبر سال گذشته نیز افزایش یافته و به این ترتیب چشم انداز مثبت را بیش از پیش تقویت بخشیده است.