دموکراسی چین؛ در خدمت مردم و پشتیبان توسعه
با نزدیک شدن برگزاری «دو نشست» چین، توجه جهان بار دیگر به پکن معطوف شده است. سومین جلسه چهاردهمین مجلس ملی نمایندگان خلق چین در روز ۵ مارس (۱۵ اسفند) گشایش یافته و سومین جلسه چهاردهمین کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین در روز ۴ مارس (۱۴ اسفند) در پکن افتتاح شده است.
این رویداد مهم سیاسی از برنامههای توسعه اقتصادی و اجتماعی برای سال جاری رونمایی خواهد کرد و نشان میدهد چگونه دموکراسی چین در خدمت این کشور و ۱.۴ میلیارد نفر مردم آن است.
نشستهای سالانه مجلس ملی نمایندگان خلق به عنوان نهاد برتر قانونگذاری و کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین (CPPCC) به عنوان نهاد برتر مشورت سیاسی این کشور، روندهای کلیدی دموکراسی مردمی چین در کل فرآیند را تشکیل میدهند.
دموکراسی چین در چارچوب نهادی سالم به مردم این امکان را میدهد تا حقوق دموکراتیک گسترده و ملموس خود را در زمینههای انتخابات، مشاوره، تصمیمگیری، مدیریت و نظارت اعمال کنند.
برخلاف بیثباتی سیاسی که در برخی دموکراسیهای غربی دیده میشود، جایی که تغییرات ناگهانی در رهبری میتواند به دگرگونی سیاستها بینجامد، نظام چین حکمرانی ملی پایدار، پیشبینیپذیر و کارآمد را تضمین میکند.
دموکراسی مردمی چین در کل فرآیند دو مدل دموکراتیک مهم یعنی دموکراسی انتخابی و دموکراسی مشورتی را با هم تلفیق کرده است. برخلاف ادعاهای برخی منتقدان غربی که انتخابات در چین را زیر سوال میبرند، انتخابات دموکراتیک این کشور فراگیر و به دور از نفوذ پول و قدرت است. طی تازهترین دور انتخابات که در سال ۲۰۲۲ برگزار شد، ۲.۶۲ میلیون نماینده در سطح شهرستان و بخش با رأی بیش از یک میلیارد رأیدهنده از طریق سیستم «یک نفر، یک رأی» انتخاب شدند امری که که یکی از بزرگترین جلوههای دموکراسی در جهان را رقم زد.
دموکراسی چین همچنین در اعمال مشورت دموکراتیک خود منحصربفرد است واقعیتی که یک مزیت متمایز برای سیاست دموکراتیک سوسیالیستی چین به شمار میآید. کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین (CPPCC) به عنوان نهادی تخصصی برای دموکراسی مشورتی سوسیالیستی، دموکراسی مردمی را از طریق مشورت سیاسی اعمال میکند و نمایندگانی از همه احزاب سیاسی، سازمانهای مردمی، اقوام و اقشار مختلف اجتماعی را در این روند مشارکت میکنند.
نمونههای روشن و متعددی از دموکراسی چینی که به نفع مردم عمل کرده، گواهی بر کارآمدی روند دموکراتیک این کشور است. دموکراسی چین اطمینان میدهد که مردم اربابان کشور هستند و به نیازها و نگرانیهایشان پرداخته میشود.
به عنوان مثال، زیرساختها و تاسیسات روستایی با حمایت و پشتیبانی قانونگذاران و دولت محلی، تقویت شده است. بسیاری از اختلافات در سطح محله از طریق نشستهایی که با مشورت یا میانجیگری صورت میگیرد، حل میشود.
دموکراسی مردمی در کل فرآیند برای ترویج حکمرانی سالم، تقویت توسعه ملی و بهبود رفاه مردم طراحی شده است. چین از طریق این نظام به موفقیتهایی چشمگیر نائل شده که شامل حفظ رشد اقتصادی سریع، ریشه کنی فقر مطلق و تضمین ثبات اجتماعی درازمدت است.
دموکراسی مردمی در کل فرآیند با حفاظت از حقوق برابر مردم چین در مشارکت و توسعه، حمایت از برابری اجتماعی و عدالت و تضمین سیاستهای عمومی پاسخگو، رفاه مردم و همچنین احساس رضایت و خوشبختی آنها را افزایش داده است.
بر اساس «شاخص خوشبختی جهانی ایپسوس ۲۰۲۳»، ۹۱ درصد از مصاحبه شوندگان چینی گفتند بسیار یا نسبتا خوشبخت هستند و در صدر ۳۲ کشور مورد بررسی قرار گرفتند. سطح خوشبختی چین از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۳، ۱۲ واحد درصد افزایش یافته و این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته شاهد افت این شاخص بودهاند.
دو انگشت یک دست شبیه هم نیستند و متفاوت بودن یک امر کاملا طبیعی است. این واقعیت برای دموکراسی هم صدق میکند. دموکراسی بهعنوان یک ارزش مشترک، در سراسر جهان به اشکال گوناگون تجلی یافته و تحت تاثیر تاریخها و فرهنگهای متفاوت شکل گرفته است.
بر همین اساس هیچ دموکراسی را نمیتوان به عنوان یک الگوی کارآمد جهانی معرفی کرد. کشورهای مختلف باید نسخههای دموکراسی متناسب با شرایط ملی خود را توسعه دهند.
دموکراسی چین شایسته درک و احترام است. دموکراسی مردمی در کل فرآیند چشمانداز دموکراتیک جهانی را غنی ساخته و به عنوان یک منبع الهام برای سایر کشورها در جستجوی مسیرهای دموکراتیک آنها عمل میکند.