نیاز ایران به رنسانس گردشگری
دکتر محسن قادری، مدیرعامل گروه گردشگری ژیوار
رنسانس گردشگری در ایران با توجه به شرایط خاص تحریمها و اقتصاد تک محصولی (نفت)، نیازمند استراتژیهای خاص و نوآورانه است. رنسانس گردشگری ایران نیاز به همکاری و همافزایی دولت، بخش خصوصی و جامعه محلی دارد تا منجر به بهرهبرداری از ظرفیت های عظیم گردشگری ایران و تبدیل آن به یک صنعت پایدار و پر رونق شود.
به گزارش تحلیلگران، رنسانس گردشگری، عبارتی است که به طور کلی به بازسازی و احیای مجدد صنعت گردشگری پس از دورههای دشوار یا بحرانها اشاره دارد. این مفهوم معمولاً پس از بحرانهای اقتصادی، طبیعی یا بهداشتی مانند پاندمیها، جنگها و رکودهای بزرگ اقتصادی به کار میرود. با وقوع این بحران ها کشورهای مختلف جهان و مقاصد گردشگری جهانی تلاش میکنند با بازسازی صنعت گردشگری رونق از دست رفته را به اقتصاد و جامعه خود بازگردانند. اما ایجاد رنسانس گردشگری در ایران چگونه ممکن است؟
خلاقیت در محصولات گردشگری
تنوع بخشی به منابع درآمدی یکی از استراتژی های مورد نیاز برای ایجاد جهش در صنعت گردشگری ایران است که می تواند با کاهش وابستگی به نفت و حرکت به سمت توسعه صنایع غیرنفتی به ویژه گردشگری منبع درآمد پایدار برای کشور ایجاد کند.
گسترش گردشگری داخلی با در نظر گرفتن برنامههای حمایتی برای گردشگران داخلی نیز میتواند منجر به حرکت پرشتاب به سمت رنسانس گردشگری ایران شود تا در شرایط تحریم بتوان به گردش مالی ناشی از صنعت گردشگری داخلی با توجه به جاذبه های گردشگری متعدد ایران موثر باشد.
پشتیبانی از گردشگری روستایی و بومگردی نیز از دیگر موارد مورد نیاز برای ایجاد رنسانس گردشگری در داخل کشور است تا با توجه به منابع طبیعی و فرهنگ غنی روستایی کشور بتوان در طراحی مقاصد گردشگری جذاب موفق بود و به حفظ و رونق اقتصاد جوامع محلی هم کمک کرد.
قدرت مارکتینگ
استفاده از فناوری و دیجیتال مارکتینگ با هدف تقویت بازاریابی دیجیتال بر بستر اینترنت و شبکههای اجتماعی علاوه بر آن که هزینه های تبلیغات را کاهش می دهد امان دسترسی به بازارهای جهانی در بستر شبکه های اجتماعی را برای تبلیغ جاذبههای گردشگری ایران در شرایط تحریم فراهم می کند. در این دیدگاه ایجاد پلتفرم های آنلاین و سایت ها و اپلیکیشن های گردشگری به اطلاعات دقیق از جاذبه های گردشگری کشور، هتل ها، تورها و دیگر خدمات مورد نیاز را به گردشگران داخلی و خارجی ارایه کند ضروروی است. بازاریابی و حضور قوی در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی برای کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه یا اسپانیا که گردشگری بخش بزرگی از اقتصاد آنها را تشکیل میدهد به ویژه پس از بحرانهای جهانی امری حیاتی بود.
توسعه زیرساخت های گردشگری
فقدان زیرساخت مناسب در صنعت گردشگری ایران همواره مورد اعتراض گردشگران داخلی و خارجی و حتی تورگردانان و دفاتر مسافرتی است. به همین دلیل ایران برای ایجاد رنسانس گردشگری نیازمند توسعه حملونقل داخلی و بینالمللی، با توجه به شرایط تحریم، بهبود خطوط هوایی داخلی و برقراری ارتباطات بیشتر با کشورهای همسایه برای جبران کاستی های زیرساختی گردشگری در بخش حمل و نقل است. توسعه زیرساخت های اقامتی و خدماتی نیز از جمله ضرورت های مورد نیاز در فراهم کردن بستر گردشگری کشور است. ساخت هتلها و اقامتگاههای با کیفیت بالا و قیمت مناسب آن ها میتواند ایران را به مقصدی جذاب تر برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند.
ذخایر تاریخی
ایران با تاریخ و فرهنگ غنی خود از بهترین مقاصد گردشگری جهان در شاخه گردشگری تاریخی – فرهنگی است. توسعه تورهای تاریخی می تواند گام مهمی در جذب گردشگران فرهنگی چه در داخل و چه در بخش گردشگری ورودی باشد. اما لازمه رونق بخشی به این حوزه حفاظت و مرمت آثار و محوطه های باستانی کشور است. به همین دلیل سرمایهگذاری در پروژههای مرمت و حفاظت آثار تاریخی و برندسازی این حوزه میتواند ارزشهای فرهنگی و تاریخی ایران را در سطح بین المللی تبدیل به پدیده ای جذاب برای سفر کند.
گنجینه درمان و سلامت
با توجه به تواناییهای پزشکی ایران و هتلهای درمانی موجود، گردشگری سلامت میتواند بخش مهمی از رنسانس گردشگری ایران باشد. این بخش شامل درمانهای پزشکی، درمان های خاص و بویژه جراحیهای زیبایی به عنوان ارزآورترین بخش موجود در کشور میشود. تقویت زیرساخت ها و ارتقای برند درمان و سلامت ایران در بازارها هف گردشگری ایران می تواند کشور را به مقدی محبوب برای گردشگران درمان و سلامت و زیبایی جهان کند.
دیپلماسی گردشگری و توافقات منطقهای
برای مقابله با تحریمها و جذب گردشگران خارجی، روابط دیپلماتیک نقش بسیار موثری در توسعه اقتصاد گردشگریایران ایفا می کند. در این مسیر روابط دیپلماتیک قوی و موثر گردشگری با کشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان که از آسیب تحریم ها بر ایران دور مانده اند می تواند راه را برای جذب بیشتر گردگران به ایران فراهم کند.
محیط زیست و گردشگری پایدار
با توجه به بحرانهای زیستمحیطی و نیاز به حفظ منابع طبیعی، ایران باید به سمت گردشگری مسئولانه و پایدار حرکت کند. در این دیدگاه مدیریت صحیح و خلاقانه محیط زیست و منابع طبیعی به همراه ترغیب جامعه محلی برای حفاظت از عرصه های طبیعی کشور به دلیل افزایش قدرت اقتصادی حاصل از گردشگری می تواند ایران را در موضوع طبیعت گردی مسئولانه به مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند.
توسعه جاذبههای جدید
سالیان طولانی است که اصفهان، شیراز و یزد به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران شناخته می شوند و تمرکز بیش از حد بر این سه مقصد سنتی ایران دیگر جذابیت زیادی برای گردشگران داخلی و خارجی ندارد. بنابراین می توان با طراحی مسیرهای جدید و معرفی جاذبههای کمتر شناخته شده و بکر ایران مسیرهای جدید گردشگری در بازار جهانی معرفی کرد و گردشگران خارجی و حتی داخلی را با جاذبه های کمتر ناخته شده ایران آشنا و آن ها برای سفر به این نقاط ترغیب کرد.
تقویت آموزش
آموزش نیروی انسانی در صنعت گردشگری همواره یکی از چالش های این حوزه در ایران است. پرورش راهنمایان تور تخصصی، آموزش مداوم کارکنان هتلها و دیگر فعالان صنعت گردشگری با متدهای روز جهان می تواند کیفیت خدمات گردشگری ایران را افزایش دهد و جذب گردشگران بیشتر را به همراه داشته باشد. آموزش زبانهای خارجی برای کارکنان بخش گردشگری کشور از نیازهای جدی و ضروری این صنعت برای تسهیل تجربه گردشگران خارجی در ایران است.