نتیجه یک نظرسنجی: تمایل شرکت های خارجی به سرمایه گذاری مجدد در چین افزایش یافته است
به گزارش وب سایت روزنامه «نای هوا زائو بائو» چاپ هنگ کنگ، گزارش نظرسنجی که اخیرا توسط اتاق بازرگانی آمریکا در جنوب چین منتشر شده، نشان می دهد شرکت های خارجی در چین از جمله شرکت های آمریکایی قصد دارند در چند سال آینده تجارت خود را در چین گسترش دهند و از سود این فعالیت ها، برای سرمایه گذاری مجدد استفاده کنند.
Harley Seyedin
اتاق بازرگانی آمریکا در جنوب چین از ۱۱ اکتبر تا ۲۳ دسامبر سال گذشته یک نظرسنجی از ۳۱۶ شرکت وابسته به این اتاق که در جنوب چین فعالیت می کنند، انجام داد که میان شرکت های مورد بررسی، ۳۴ درصد از ایالات متحده، ۲۵ درصد از سرزمین اصلی چین، ۱۷ درصد از هنگ کنگ و ماکائو، ۱۴ درصد از اروپا و ۱۰ درصد از شرکت های سایر کشورها هستند.
نتایج این نظرسنجی نشان میدهد که شرکتهای مورد نظر اعلام کرده اند که در سه تا پنج سال آینده ۱۴.۵۹ میلیارد دلار سود خود را برای سرمایه گذاری مجدد در چین استفاده خواهند کرد تا تجارت خود را در چین گسترش دهند و سهم بازار خود را افزایش دهند. این رقم نسبت به آخرین نظرسنجی، ۳۳.۱۸ درصد افزایش یافته است. ۵۷ درصد از شرکتهای آمریکایی مورد بررسی در این نظرسنجی جدید گفتند که در سال گذشته در چین سرمایهگذاری مجدد کردهاند، تقریباً ۹۰ درصد از شرکتهای آمریکایی گفتهاند که در سال گذشته در چین، سود کردهاند.
گزارش این نظرسنجی حاکی است که افزایش قابل توجه در مبالغ سرمایه گذاری مجدد، نشان دهنده اعتماد مجدد شرکت های خارجی به پتانسیل بازار چین است.
هارلی سیدین، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در جنوب چین، در یک بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: «شرکت ها در حال افزایش سرمایه گذاری های خود در چین هستند تا جای پای خود را در این بازار کلیدی تقویت کنند و افزایش سرمایه گذاری مجدد نشان دهنده اعتماد آنها به آینده چین و امیدواری آنها برای همکاری نزدیک تر بین چین و ایالات متحده است.»
وی افزود: تجارت اصلی سه چهارم شرکت های آمریکایی در چین، مربوط به واردات قطعات از ایالات متحده، تولید کالا و ارائه خدمات در چین برای رفع نیازهای بازار چین است. آنها معتقدند که ادامه سرمایه گذاری مجدد در چین برای موفقیت بلندمدت بسیار مهم است.
این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که با توجه به شرایط جدید در روابط چین و ایالات متحده، اعتماد تجاری شرکت های مورد بررسی دراین نظرسنجی به طور قابل توجهی کاهش یافته است و تنها یک چهارم پاسخ دهندگان ابراز خوش بینی کرده اند که ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. در این میان، شرکت های آمریکایی بیش از شرکت های کشورهای دیگر بدبین هستند و میزان اعتماد آنان، ۲۲ درصد کاهش یافته است.
علاوه بر این، ۴۵ درصد از شرکتهای مورد مصاحبه گفتند که تعرفههای اعمال شده از سوی دولت جدید آمریکا باعث از دست دادن سهم آنها در بازار شده است که در این میان شرکتهای آمریکایی بیشترین تاثیرپذیری از این تعرفه ها را داشتند و ۵۴ درصد از شرکتهای آمریکایی شاهد کاهش سهم بازار خود بودند.