مصرف جدید چگونه به نشاط بازار چین انرژی می‌بخشند؟

موسسات مالی جهانی با خوش‌ بینی فزاینده نسبت به آینده اقتصادی چین، پیش ‌بینی می‌کنند که این کشور در سال جاری میلادی با تقویت بخش مصرف ‌کننده و گسترش صنعت خدمات، به رشد اقتصادی با کیفیت بالاتری دست خواهد یافت.

چین طی تعطیلات اخیر «عید بهار» (سال نو چینی)، شاهد رونق بازار مصرف بود که با ثبت رکوردهایی تازه در فروش محصولات «گوئوچائو» (کالاهای مد روز الهام‌گرفته از فرهنگ سنتی چین)، تجربیات میراث فرهنگی ناملموس، اقتصاد یخ و برف، و برنامه‌های تجاری کالاهای مصرفی همراه شد.

مدل‌های جدید مصرف که ناشی از گذار دیجیتال و توسعه فناورانه هستند به ظهور خود ادامه داده‌اند. به عقیده تحلیلگران، روندهای مصرف نوظهور – از رونمایی از محصولات جدید گرفته تا ورزش‌های زمستانی و بازارهای مصرف سالمندان – چشم انداز مصرف کننده در حال تکامل چین و پتانسیل آن برای رشد پایدار را نشان می‌دهد.

حرکت طلایی اولین‌ها

اقتصاد مبتنی بر عرضه‌های اولیه در شانگهای در حال دگرگونی چهره خرده‌ فروشی این کلانشهر است، جایی که برندهای محلی به شکلی فزاینده‌ با افتتاح فروشگاه‌های پرچم‌دار جهانی، پیشتاز این تحول هستند.

یک مثال قابل توجه «شوشو/تونگ» یک برند طراحی داخلی است که «منطقه جینگ‌آن» شانگهای را برای افتتاح نخستین فروشگاه جهانی خود برگزیده است. این فروشگاه از زمان افتتاحش به عامل جذب گردشگران خارجی به ویژه اتباع کره جنوبی شده است.

سیاستگذاران چین، اقتصاد مبتنی بر عرضه‌های اولیه را به عنوان یکی از محرک‌های کلیدی رشد اقتصادی ارزیابی کرده‌اند و در «کنفرانس مرکزی کار اقتصادی» که در دسامبر ۲۰۲۴ برگزار شد، آن را به عنوان اولویتی مهم برای سال ۲۰۲۵ تعیین نمودند. هدف این تمرکز راهبردی ارتقا کیفیت مصرف و تسریع تحول صنعتی است و دولت‌های منطقه‌ای از هم اکنون در حال اجرای تدابیر حمایتی مربوطه هستند.

شانگهای به عنوان یک قطب جهانی برای معرفی محصولات، افتتاح فروشگاه‌های شاخص و نمایشگاه‌های انحصاری، از این مدل نوآورانه بهره می‌برد.

این نقشه راه سیاستی شامل یک رویداد پرچم‌دار سالانه تحت عنوان «اولین در شانگهای» از ماه مارس تا مه است که با هدف جلب توجه جهانی به عنوان یک پلتفرم برتر برای عرضه محصولات جدید طراحی شده است.

خلق ثروت از برف و یخ

گردشگری زمستانی به یک نیرومحرکه مهم در اقتصاد چین تبدیل شده و اشتیاق سراسری به فعالیت‌های مربوط به هوای سرد را برانگیخته است.

مناطق مختلف پیشنهادهای گردشگری زمستانی متمایز را ارائه داده‌اند: کلانشهر «چونگ‌چینگ» در جنوب غربی چین بر رویدادهای موضوعی و مسیرهای سفر متمرکز است، استان «گوانگ‌دونگ» در جنوب چین فعالیت‌های برفی داخل سالن در تمام طول سال را ارائه کرده و در عین حال «آلتای» در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ (شمال غربی چین) هم تجربیات زمستانی قومی منحصربفردی را در اختیار گردشگران قرار داده است.

«دای بین» رئیس «آکادمی گردشگری چین» بر نقش فناوری و سرمایه‌گذاری در توسعه ورزش‌های زمستانی تاکید کرد و گفت که امکانات برف و یخ مصنوعی، حتی در گرم‌ترین مناطق، امکان دسترسی به ورزش‌های زمستانی را فراهم کرده‌اند.

نظرسنجی انجام شده توسط این آکادمی نشان داد که بیش از ۷۰ درصد پاسخ دهندگان مشتاق شرکت در فعالیت‌های تفریحی زمستانی هستند و بیش از ۶۰ درصد در حال برنامه ریزی برای حفظ یا افزایش هزینه‌های خود در حوزه گردشگری زمستانی‌اند. پیش بینی می‌شود فصل زمستان ۲۰۲۵-۲۰۲۴ به حدود ۵۲۰ میلیون سفر منتهی شود و بیش از ۶۳۰ میلیارد یوان (۸۷.۸۶ میلیارد دلار) درآمد گردشگری ایجاد کند.

موهای نقره‌ای، طلای جدید

دولت‌های محلی توسعه محصولات و خدمات مراقبت از قشر سالمند را در برنامه‌های سال ۲۰۲۵ خود در اولویت قرار داده‌اند. استان گوانگ‌دونگ قصد دارد تحقیق و توسعه و ترویج محصولات مناسب برای سالمندان را بیشتر کند و در عین حال صنعت دستگاه‌های کمکی توانبخشی را تقویت نماید.

استان «هی‌لونگ‌جیانگ» در شمال شرقی چین هدف تقویت مصرف خدمات‌محور در بخش‌های دیجیتال، مراقبت از سالمندان و کودکان را با تمرکز بر توسعه سلامت مبتنی بر طب سنتی چین و خدمات هوشمند سالمندان، در پیش گرفته است. شانگهای کاربرد فناوری‌هایی مانند خانه‌های سالمندان هوشمند را در سناریوهای مراقبت از سالمندان تعمیق خواهد بخشید.

پتاسیل اقتصادی اساسی است. بر اساس یک گزارش رسمی درباره اقتصاد مربوط به خدمات سالمندان چین، ارزش این بخش در حال حاضر ۷ تریلیون یوان برآورد می‌شود و گردشگری یک حوزه رشد کلیدی آن به حساب می‌آید.

بر اساس اعلام «کمیته ملی سالمندی چین»، سالمندان در چین تا سال ۲۰۲۳ در مجموع ۷۸.۴ تریلیون یوان ثروت اندوختند. پیش بینی می‌شود اقتصاد سالمندی تا سال ۲۰۳۵ به ۳۰ تریلیون یوان برسد.

اقتصاد موهای نقره‌ای یا سالمندی در حال خلق فرصت‌های رشد جدید در سراسر صنایع است. «چِن جوان‌لینگ» قانونگذار شهرداری شانگهای و مدیر کل روابط عمومی برند لوازم آرایشی «گروه چاندو» گفت: شمار روزافزون سالمندان خواستار کیفیت زندگی بالاتر، اولویت‌بخشی به سلامت و مُد هستند و همین صنعت ضد پیری را به طور ویژه نویدبخش می‌سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا