رکوردشکنی گیشه سینمای چین در عید بهار ۲۰۲۵
صنعت فیلم چین طی تعطیلات عید بهار ۲۰۲۵ نقطه عطف جدیدی را رقم زد و درآمد گیشه از ۲۹ ژانویه تا ۱ فوریه (۱۰ تا ۱۳ بهمن) رکورد ۵.۷۵ میلیارد یوان (۸۰۲ میلیون دلار آمریکا) را به ثبت رساند و به این ترتیب از رکورد ۵.۷۳ میلیارد یوان در سال ۲۰۲۱ عبور کرد.
تا یکشنبه ۲ فوریه (۱۴ بهمن) درآمد گیشه سینمای چین از فروش بلیت در ایام عید بهار به ۷ میلیارد یوان رسیده است. ارقام ۶ روز اول تعطیلات، که بیشتر ناشی از فروش فیلمهای تولید داخل است، در حال حاضر به رکورد ۸.۰۲ میلیارد یوان که طی تعطیلات عید بهار سال قبل به ثبت رسید، نزدیک شده است.
این رقم با رساندن مجموع درآمد گیشه سینمای چین از ابتدای سال جاری میلادی به ۹ میلیارد یوان، جایگاه چین را به عنوان یک رهبر جهانی در درآمد گیشه برای سال ۲۰۲۵ تقویت کرده است.
«رائو شوگوانگ» رئیس «انجمن منتقدان فیلم چین» گفت: اشتیاق سینماروها نشاندهنده مصرف پر جنب و جوش طی تعطیلات عید بهار و همچنین اعتماد مصرفکنندگان به تولیدات داخلی است.
تعطیلات عید بهار که به طور سنتی یک دوره اوج و پرسود برای سینما محسوب شده است، شاهد رقابتی فشرده میان فیلمهای اصلی بود. امسال تعطیلات عید بهار که از ۲۸ ژانویه (۹ بهمن) شروع شده و ۴ فوریه (۱۶ بهمن) پایان مییابد، یک روز طولانیتر شده و به هشت روز افزایش یافته است.
طبق دادههای وبسایت «Beacon» که آمار و ارقام گیشه چین را دنبال میکند، پیشتاز گیشه عید بهار انیمیشن فانتزی «نِزا ۲» بود که فقط طی پنج روز پس از نمایش در سینماها بیش از ۳.۱ میلیارد یوان درآمد داشت.
دنبالهای که پس از موفقیت سال ۲۰۱۹ «نِزا» که بیش از ۵ میلیارد یوان درآمد داشت، مخاطبان را با جلوههای بصری جذاب و خط داستانی پرکشش خود تحت تاثیر قرار داده و امتیاز ۸.۶ را در «Douban»، یک پلتفرم محبوب نقد فیلم چینی، به دست آورده است.
«لیو ونجانگ» تهیهکننده مجموعههای «نِزا» و مدیرعامل «شرکت کوکو کارتن چِنگدو» در این باره گفت: فیلم «نِزا ۲» از «نِزا» بسیار فراتر رفته و یک تجربه سینمایی عمیق برای مخاطبان محسوب میشود.
این فیلم که بازتابی از میراث فرهنگی غنی چین است، جذابیت فراوانی داشته به گونهای که بیش از ۳۲ درصد از تماشاچیها نمایشهای گروهی را انتخاب کردند و اغلب با اقوام و فرزندان خود برای دیدن «نِزا ۲» به سینما رفتهاند.
پس از «نِزا ۲»، فیلم اکشن و مهیج پلیسی «کارآگاه محله چینیها ۱۹۰۰»، بود که با فروش ۱.۸ میلیارد یوان، رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
این فیلم که بخشی از مجموعه موفق «کارآگاه محله چینیها» محسوب میشود، همچنان با طرح پیچیده و بازیهای جذاب خود طرفداران زیادی را به سوی خود میکشاند.
جایگاه سوم گیشه هم به «خلقت خدایان ۲؛ نیروی اهریمنی» تعلق گرفت که ۸۹۴ میلیون یوان فروش کرد.
رائو خاطرنشان کرد: با اینکه «نِزا ۲» به بزرگترین اتفاق تعطیلات عید بهار تبدیل شده اما سایر فیلمها هم ظرفیت بازار نشان دادهاند. او به عنوان یک کارشناس مجرب بازار فیلم پیش بینی کرد که درآمد گیشه تعطیلات عید بهار چین از ۹.۵ میلیارد یوان فراتر برود.
«چن جین» تحلیلگر داده از وبسایت «Beacon» ابراز امیدواری کرد که گیشه عید بهار امسال نه فقط رکورد درآمدی جدیدی به ثبت برساند بلکه رضایت فوقالعاده تماشاچیان را هم به دنبال داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: عملکرد قوی این فیلمها پایهای محکم برای رشد پایدار بازار فیلم چین در سال ۲۰۲۵ بنا میکند.