تقویت نوآوری در خودروهای برقی چین؛ سیاستهای جدید با هدف ارتقا پیشرفتهای فنی
به گفته یک مقام ارشد، پیش بینی میشود چین با مجموعهای از سیاستها از برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی گرفته تا تدوین استانداردهای تعویض باتری، توسعه کیفی صنعت خودروهای برقی پیشرو خود را به جلو سوق دهد.
«جانگ یونگمینگ» معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات سه شنبه گفت که این وزارتخانه تدابیری هدفمند برای تقویت رشد این بخش که پیشرفتی چشمگیر طی دهه گذشته داشته، اتخاذ خواهد کرد.
وی افزود نهادهای مرتبط، برنامههای تحقیق و توسعه (R&D) ملی را به منظور تسریع پیشرفتها در فناوریهای کلیدی مثل سامانههای باتری جدید اجرا خواهند کرد.
«انجمن خودروسازان چین» اعلام کرد همچنین سیاستهایی مثل تعویض خودروهای کهنه با نو و معافیتهای مالیاتی برای خودروهای برقی به منظور تقویت مصرف، ترویج خواهند شد. این سیاستها برای افزایش فروش خودرو طی سالهای گذشته کارآمد بوده است.
جانگ همچنین گفت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات دستورالعملهایی برای ترویج مدلهای تعویض باتری منتشر خواهد کرد.
«Nio» استارتآپ چینی فعال در خودروهای برقی، حامی فناوری تعویض باتری بوده است. این شرکت شبکهای شامل بیش از سه هزار ایستگاه تعویض باتری در چین ایجاد کرده که خودروها میتوانند طی چند دقیقه یک باتری کاملا شارژ شده را دریافت کنند.
این مزیت شماری از خودروسازان از جمله «جیلی»، «چانگان» و چری را جذب کرده است.
«ویلیام لی» مدیرعامل Nio تایید کرد که چری و Nio مشترکا در حال توسعه یک مدل تعویض باتری جدید هستند که فعلا در حال گذراندن تست زمستانی است و پیش بینی میشود امسال وارد بازار شود.
یکی دیگر از بازیگران اصلی در اکوسیستم تعویض باتری، شرکت «CATL»، تولید کننده پیشرو باتری در جهان است.
این شرکت در اواخر سال گذشته میلادی از شراکت با چندین خودروساز از جمله «چانگان»، «جی ای سی»، «بایک»، «وولینگ» و «فاو» خبر داد تا ۱۰ مدل تعویض باتری را تا پایان سال ۲۰۲۵ عرضه کنند.
CATL دو بسته باتری قابل تعویض استاندارد را تولید کرده که در هر دو نسخه لیتیوم فسفات آهن و لیتیوم سه تایی با برد بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر موجود است.
این شرکت تولید باتری در نظر دارد امسال هزار ایستگاه تعویض باتری جدید با هدف میان مدت ساخت ۱۰ هزار ایستگاه با همکاری شرکا بسازد.
معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات همچنین گفت اقدام دیگر توسعه برنامههای آزمایشی برای برقی سازی کامل حمل و نقل عمومی در چین است.
«لوکا دی مئو» مدیرعامل خودروساز فرانسوی «رنو»، از تلاشهای چین در حوزه برقی سازی ناوگانها تمجید کرد.
وی در مصاحبهای که اوایل ماه جاری میلادی انجام داد، گفت که ناوگانهای اروپایی به دلیل عدم وجود دستورالعملهای لازم در به کارگیری خودروهای برقی عقب ماندهاند.
دی مئو تاکید کرد: اگر شرکتهای سازنده را مجبور نکنید که حداقل درصد مشخصی از خودروهای برقی (در ناوگان) را تامین نکنند، هیچگاه به عددی بزرگ نخواهید رسید.
همچنین، جانگ گفت که سیاست «اعتبار دوگانه» بهینه خواهد شد و تلاشهایی برای استاندارد سازی محاسبات ردپای کربن برای خودروها و باتریها با هدف به رسمیت شناختن بینالمللی انجام خواهد شد.
سیاست اعتبار دوگانه که در سال ۲۰۱۸ اجرایی شد، یک سازکار نظارتی مبتنی بر بازار برای ترویج توسعه خودروهای برقی و بهبود کارایی سوخت در صنعت خودرو است.
شرکتها لازم است به اهدافی معین در مصرف سوخت برای ناوگان خود دست یابند. در صورتی که مصرف واقعی سوخت یک شرکت از آن هدف مشخص فراتر برود، اعتبار منفی محسوب میشود.
اما این اعتبارات را می توان با اعتبارات خودروهای برقی جبران کرد که بر اساس تعداد و نوع خودروهای برقی که تولید میشوند و به فروش میرسند به خودروسازان تعلق میگیرد.
در چارچوب این سیاست، شرکتهایی که در تولید خودروهای برقی یا بهرهوری سوخت برتری دارند، میتوانند اعتبارات اضافی را کسب کرده و بفروشند و درآمد اضافی به دست آورند. شرکتهایی که نتوانند شرایط لازم را برآورده کنند، باید اعتبار خریداری کنند، که میتواند پرهزینه باشد.
جانگ گفت که وزارت صنعت و فناوری اطلاعات یکپارچگی را تشویق و رقابت بازار را برای ایجاد یک محیط صنعتی سالمتر تنظیم میکند.
چین از زمانی که در سال ۲۰۱۵ از آمریکا پیشی گرفت، دارندده بزرگترین صنعت خودروهای برقی در جهان بوده است.
فروش خودروهای برقی چین در سال گذشته میلادی به ۱.۲۹ میلیون دستگاه رسید که ۴۰.۹ درصد از کل فروش خودرو در این کشور و بیش از ۶۰ درصد از بازار جهانی خودروهای برقی را تشکیل میدهد.
همچنین خودروهای برقی تولید شده در چین اکنون به بیش از ۷۰ درصد کشورها و مناطق سراسر جهان صادر میشود. برخی خودروسازان شامل رنو در حال تولید خودروهای برقی در چین برای توسعه بازارهای خارجی خود هستند.
جانگ به پیشرفتهای چشمگیر در عملکرد محصولات اشاره کرد به گونهای که میانگین برد رانندگی در حال حاضر به ۵۰۰ کیلومتر به ازای هر بار شارژ رسیده است.
نوآوریهای ایجاد شده در کمک رانندگی هوشمند و تعامل انسان و ماشین، رانندگی را آسانتر و لذتبخشتر کرده است.
بر اساس اعلام «China EV 100» که یک اندیشکده صنعتی مستقر در پکن است، پیش بینی میشود چنین مشخصاتی که برای خودروهای با قیمت بیش از ۳۰۰ هزار یوان (۴۱۲۰۰ دلار) در نظر گرفته شده است، امسال در خودروهایی با قیمت ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوان موجود شود.
فناوریهایی مثل سیستم تعلیق فعال که زمانی برای وسایل نقلیه لوکس و گرانقیمت در نظر گرفته میشد هم به طور گسترده در حال عرضه هستند.
معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات اضافه کرد که چین همچنین یک زنجیره صنعتی جامع ایجاد کرده که مواد اولیه، قطعات، ساخت خودرو و تولید تجهیزات را در بر میگیرد.
چین ۷۰ درصد مواد اولیه باتری دنیا و ۶۰ درصد باتریهای خود را تامین میکند.
چین از لحاظ زیرساخت تا پایان سال ۲۰۲۴ بزرگترین شبکه شارژ خودروی جهنن را با ۱۲.۸۲ میلیون دیرک شارژ و ۴۴۴۳ ایستگاه تعویض باتری، ایجاد کرده است.
جانگ همچنین افزود فناوری شارژ سریع که میتواند ظرف ۱۵ دقیقه تا ۸۰ درصد باتری را شارژ کند نیز تجاری سازی شده است.