راههای جدید جشن گرفتن «عید بهار» در عصر دیجیتال
چین با در اختیار داشتن یکی از دیجیتالیترین بازارهای جهان و ایجاد راههای ارتباطی گسترده مبتنی بر فناوری اطلاعات در سطح جهانی و همین طور برنامههای پرکاربرد برای تلفنهای همراه، توانسته با موفقیت موجب تقویت رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی خود شود. در نتیجه چنین پیشرفتهایی اکنون چین در حال تبدیل شدن به یک جامعهای متصل و تعاملی دیجیتال است که حتی شیوههای جشن گرفتن تعطیلات سنتی را برای مردم تغییر داده است.
تا حدود دو دهه پیش، اکثر خانوادههای چینی در شب سال نو (عید بهار) تنها یک وسیله سرگرمی داشتند که آن هم تلویزیون بود. تماشای برنامههای تلویزیونی همراه با خانواده و به ویژه تماشای شبنشینی عید بهار که هر سال از تلویزیون مرکزی چین پخش میشود، به یکی از اجزای طبیعی جشنهای شب سال نوی چینی تبدیل شده بود.
شبنشینی عید بهار نخستین بار در سال ۱۹۸۳ پخش شد و در طول بیش از ۴۰ سال گذشته موجب تسهیل روند خلق اشکال دیگر سرگرمی و فعالیتهای تعاملی در طول سال نو چینی شده است. تا مدتها برای اکثر مردم چین، نشستن پای تلویزیون و تماشای این شبنشینی چهار ساعت و نیمه به همراه خانواده یکی از اصلی ترین بخشهای دور هم جمع شدن خانواده در شب سال نوی چینی به شمار میرفت.
اما پس از اینکه گوشیهای هوشمند به یک منبع محبوب، مقرون به صرفه و کامل برای دسترسی به اطلاعات، برنامههای سرگرمی و اخبار شدند، روند جشن گرفتن سال نوی چینی با محوریت تلویزیون و دور هم جمع شدن در خانه هم تغییر کرد. پس از آن بود که ارسال پیامکهای تبریک سال نو به دوستان در حین تماشای شبنشینی از تلویزیون به یک روند جدید در شب سال نو تبدیل شد.
رادیو و تلویزیون مرکزی چین بهعنوان تولیدکننده و پخشکننده اصلی شبنشینی عید بهار، با بهرهبردن از این انقلاب فناوری توانست اطمینان حاصل کند که برنامههای این شبنشینی با انتقال از روی نمایشگرهای بزرگ تلویزیون به روی نمایشگرهای کوچکتر گوشیهای هوشمند همچنان برای مخاطبان تماشایی و جالب توجه هستند. رادیو و تلویزیون مرکزی چین به طور ویژه با ساختن برنامههای تعاملی نوآورانه مثل رأیگیری درباره بخشهای مختلف شبنشینی و یا امکان گرفتن پاکتهای قرمز مجازی، مخاطبان را در سراسر چین و جهان ترغیب کرده است که نه تنها برنامهها را از تلویزیون تماشا کنند، بلکه با آنها در تعامل نیز باشند و همین امر باعث ایجاد یک الگوی کسب و کار جدید نیز شده که برتری شبکههای تلویزیونی در بازار تبلیغات شبنشینی عید بهار را تثبیت کرده است.
در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از همهگیر شدن استفاده از تلفنهای همراه، شبکههای اجتماعی به یک بستر جدید و دگرگونکننده شدند و الگوهای ارتباطی در جامعه چین را تغییر دادند. با رونق گرفتن شبکههای اجتماعی مختلف یک فضای چندجانبه نو برای بازار به وجود آمد که خیلی سریع تقریباً تمام رویدادهای فرهنگی از جمله عید بهار را نیز در بر گرفت.
به عنوان مثال، شبکههای اجتماعی مختلف اکنون راههایی را برای برقراری تعاملات همزمان میان برنامههای تلویزیونی و بینندگان راهاندازی کردند و یا تبدیل به فضایی برای انجام گفتگوهای مجازی و انتشار محتواهای انتخابی شدند. این شبکهها از طریق همکاری با شبکههای تلویزیونی برای انجام تبلیغات هدفمند توانستند به ساختارهای کسب و کار متنوع دست پیدا کنند. برخلاف گذشته، تماشای تلویزیون اکنون به یک پدیده چندرسانهای تبدیل شده که با مشارکت گسترده مخاطبان/کاربران همراه است.
در طول چند سال گذشته، شرکتهای صاحب این شبکههای اجتماعی نیز به حامیان مالی اصلی شبنشینی عید بهار تبدیل شدهاند و در قالب محتوای این شبنشینی موفق به ارائه تعداد بیشتری از عناصر اقتصاد دیجیتال مانند خرید آنلاین شدهاند. به این ترتیب، اکنون شبنشینی عید بهار دیگر تنها یک برنامه تماشایی و خوب نیست و تبدیل به یک بستر یکپارچه برای مصرف دیجیتال تبدیل شده و این تلفیق میان شبنشینی و مصرف با اهدافی مانند حفاظت از سنتهای فرهنگ و ارتقای توسعه کشور سازگاری بسیار خوبی نیز دارد.
امروز چین به عنوان پویاترین بازار دیجیتال جهان، به شکل نوآورانه فعالیتهای فرهنگی و اقتصادی را با هم ترکیب کرده و از این طریق توانسته راههای خلاقانه بیشتری برای جشن گرفتن عید بهار و سال نو به مردم خود ارائه کند.