مخالفت خودروسازان اتحادیه اروپا با افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی چینی
خودروهای چینی صادراتی، در یکی از بنادر شهر سوجو، استان جیانگ سو، شرق چین (عکس از چاینا دیلی)
رئیس شرکت مرسدس بنز اخیرا در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت که اتحادیه اروپا باید در چارچوب یک توافق برای کاهش تعرفهها بر خودروهای الکتریکی وارداتی از چین، خودروسازان چینی را ترغیب کند تا تعداد کارخانهها و خطوط تولید خود در کشورهای این اتحادیه را افزایش دهند.
اولا کِلِنیوس (Ola Källenius) که علاوه بر مدیریت مرسدس بنز، ریاست انجمن خودروسازان اروپا را نیز بر عهده دارد، در این مصاحبه گفت که چین چندین دهه پیش از خودروسازان اروپایی خواست برای دسترسی داشتن به بازار این کشور، در داخل چین سرمایهگذاری کنند، اکنون اتحادیه اروپا نیز میتواند همین رویکرد را به عنوان بخشی از راه حل مناقشه تجاری فعلی اتخاذ کند.
“هیچکس با این واقعیت مخالفتی ندارد که بازی در یک زمین برابر یک موضوع مشروع است. پرسش این است که شما میخواهید از چه ابزاری استفاده کنید؟“
تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی از طریق رقابت در بازارهای داخلی و جهانی و همچنین نوآوری مداوم، کاهش قیمت خودروهای برقی را به پیش میبرند. همانطور که گفتههای کلنیوس نیز نشان میدهد، با وجود دشواریهای رقابت و دست و پنجه نرم کردن خودروسازان آلمانی با سازندگان خودروهای برقی مقرونبهصرفهتر و پیشرفتهتر چینی، آنان با توجه به آشنایی بیشتر خود با صنعت خودروسازی و جایگاه بهتری که در آن دارند، به خوبی میتوانند تشخیص بدهند که همکاری و رقابت بهترین راه برای ارتقای سطح شرکتهای سازنده خودروهای برقی در اتحادیه اروپا خواهد بود. همکاری و رقابت با پیشروترین سازندگان خودروهای برقی چینی به شرکتهای اتحادیه اروپا این فرصت را خواهد داد که فناوریهای پیشرفته آنان را بیاموزند و از این طریق به جای آنکه مجبور به عبور از رودخانه با پا گذاشتن روی تمام سنگهای آن باشند میتوانند به راحتی از یک سوی رودخانه به سوی دیگر آن بپرند.
علاوه بر این، خودروسازان آلمانی به خوبی از ماهیت حمایتگرایانه افزایش شدید تعرفههای اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی ساخت چین آگاه هستند و میدانند که این افزایش در واقع نتیجه فشارهای دولت سابق ایالات متحده به اتحادیه اروپا برای همراه شدن با آمریکا در تشکیل یک جبهه متحد علیه چین بوده است. در نتیجه، این خودروسازان به خوبی متوجه هستند که در نهایت خود شرکتها و مصرفکنندگان اروپایی خواهند بود که باید تعرفههای تنبیهی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی ساخت چین را از جیب خودشان بپردازند.
با روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده و اجرای سیاست “اول آمریکا“ توسط دونالد ترامپ، اتحادیه اروپا نیز باید به بازنگری سود و زیان حاصل از سپردن استقلال راهبردی خود به دست ایالات متحده در چهار سال گذشته بپردازد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که بروکسل با شنیدن صداهای منطقی افرادی مانند کلنیوس و دیگر کارآفرینان صاحبنظر اتحادیه اروپا، به افزایش ناعادلانه تعرفههای خود بر خودروهای الکتریکی ساخت چین پایان دهد تا هیچ یک از طرفها آسیبی نبیند.
اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ موتورهای احتراقی را به تدریج از خوردوهای ساخت خود حذف کند. با توجه به آنکه دستیابی به این هدف بلندپروازانه به عنوان بخشی از توافق سبز اتحادیه اروپا تعیین شده، نقش خودروهای برقی مقرون بهصرفه و با کیفیت میتواند در تحقق آن بسیار مهم باشد. به این ترتیب، افزایش تعرفهها تنها موجب کاهش دسترسی مصرفکنندگان اروپایی به خودورهای برقی مقرون بهصرفهتر و ارزانتر و در نهایت مانع از انجام تعهدات آب و هوایی اتحادیه اروپا میشود.
ماهیت روابط اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه اروپا بر پایه همکاری برد-برد است، چرا که هر دو طرف سرسختانه چندجانبه گرایی، تجارت عادلانه و جهانیسازی اقتصاد را دنبال میکنند. چین و اتحادیه اروپا شریک و دوست همدیگر هستند و تمایلی نیز ندارند که به یک چالش و یا دشمن برای یکدیگر تبدیل شوند.
به همین دلیل نیز کلنیوس در مصاحبه اخیر خود گفت: «تعرفهها به این صنعت آسیب میزنند و بروکسل باید برای حذف آنها با پکن به یک توافق دست پیدا کند.» و در ادامه افزود: «چین به بخشی جداییناپذیر از زنجیره تامین صنایع خودروسازی جهان، از جمله در زمینههایی مانند مواد خام، تراشههای پیشرفته و قطعات یدکی تبدیل شده است.»