نگاهی به دلایل افزایش علاقه جهانی به زبان چینی
با توجه به اینکه آینده «تیکتاک» در ایالات متحده هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد، بسیاری از کاربران آمریکایی که اخیرا به «شیائوهونگشو» اپلیکیشن اجتماعی چینی یا همان «رِد نوت» پیوستهاند، فعالانه در حال تعامل با کاربران چینی هستند و موضوعاتی مثل هزینههای درمانی و تکلیف منزل را به بحث گذاشتهاند. اخیرا هم «عید بهار» پیش رو به عنوان یک موضوع مورد بحث مطرح شده و بسیاری از آنها گزیدههایی از زبان چینی را هم به اشتراک میگذارند.
این تحولات در زمانی رخ داده که چین خدمات بدون روادید خود را گسترش داده و دهها میلیون مسافر وارد این کشور شدهاند و مسافرانی که برای اولین بار وارد چین گشته و مشتاقانه در خیابانها با استفاده از اپلیکیشنهای ترجمه، چینیِ دست و پا شکسته و ترکیبی از زبان انگلیسی و زبان بدن، ارتباط برقرار میکنند.
این تبادلات و تعاملات به شکلی روزافزون گسترش یافته است. ترانه «سیب کوچولو»، آهنگ محبوبی که سالمندان چینی در رقص میدانی آنها را دوست دارند، توسط شخصی که در سواحل مدیترانه زندگی میکرد، اجرا شد، در حالی که یک پسر کانادایی درام کلاسیک را به زبان چینی روی صحنه برد.
در حقیقت، برخی از دختران چینی حالا به شوخی میگویند زبان مادری آنها مثل قبل در خارج از کشور «رمزگذاری شده» نیست، زیرا تعارف یا ابراز تحسین برای پسران ممکن است به طور غیرمنتظرهای باعث گفتن «شیهشیه» – به معنی تشکر، ابراز شود.
ناگهان زبان چینی «در میان افرادی با رنگهای پوست و رنگهای مختلف مو» در حال کسب محبوبیت است. آنچه زمانی در یک آهنگ هیپ هاپ ماندوپاپ در سال ۲۰۰۷ یک لحظه شاد و جذاب بود، حالا به واقعیتی شگفت انگیز تبدیل شده است.
نفوذ روزافزون چین
کارشناسان بر نفوذ فزاینده چین به عنوان یک عامل کلیدی پشت رشد محبوبیت زبان آن تاکید میکنند. در حالی که زمانی بسیاری از اتباع خارجی زبان چینی را به خاطر کنجکاوی درباره تاریخ و فرهنگ غنی این کشور میآموختند، اما امروز قدرت ملی چین باعث علاقه گستردهتری به تمام چیزهای مربوط به آن شده است.
بر اساس اعلام «هولونآیکیو»، یک پلتفرم بازار جهانی، بازار آموزش زبان چینی در سال ۲۰۲۳ به ۷.۴ میلیارد دلار رسید و پیش بینی میشود تا سال ۲۰۲۷ به ۱۳.۱ میلیارد دلار برسد.
این پلتفرم افزود: این سریعالرشدترین بازار یادگیری زبان در جهان است، اگرچه چینی هنوز تا رسیدن به شناخت جهانی که انگلیسی از آن برخوردار است راه درازی پیش رو دارد.
«پاتریک برادرز» از مدیران هولونآیکیو، گفت: با توجه به اهمیت روزافزون چین در جهان، افراد بیشتری نسبت به قبل خواهان یادگیری زبان این کشور هستند.
وزارت آموزش چین اعلام کرد زبان چینی در نظام آموزش ملی ۸۵ کشور گنجانده شده و در عین حال بیش از ۲۰۰ میلیون زبانآموز و کاربر بینالمللی را در مجموع طی سالها جذب کرده است.
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه چین، فقط در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۶ هزار جوان آمریکایی برای تبادل به چین سفر کردند.
فرهنگ محبوب روبهرشد
با این وجود، برای اکثر مردم، برای شناختن کشور و مردم آن، لازم نیست کارشناس آن زبان باشند. علاقه واقعی میتواند به خودی خود یک انگیزه قوی باشد.
در یکی از مسیرهای متعدد در مرکز شهر شانگهای، میتوان شاهد مردمی بود که در حال معاشرت و احوالپرسی به گوشی بومی هستند.
علاوه بر جذابیت روزافزون زبان چینی، چین اخیرا مجموعهای از بازیها، رمانها و سریالهای تلویزیونی را تولید کرده که به راحتی نمیتوان از آنها صرفنظر کرد. «افسانه سیاه؛ ووکونگ»، اولین بازی ویدیویی 3A چین محسوب میشود که از زمان رونمایی آن در ماه آگوست ۲۰۲۴ توجه جهان را به خود جلب کرده است. یک خانم چینی در شبکههای اجتماعی نوشت شوهر آلمانی او اصطلاحات چینی را صرفا با انجام این بازی تا دیر وقت، یاد گرفته است.
فرصتها؛ الهامها
در حالیکه یادگیری چینی همواره یک گزینه محبوب بوده، بسیاری معتقدند این زبان به طور بالقوه میتواند از یک مهارت مطلوب به یک مهارت مورد انتظار و ضروری تبدیل شود.
از نظر «لیلیانا لوچیونی» رئیس «کوچ چاینا»، چین فقط یک بازار مهم نیست بلکه یک منبع الهام برای نوآوریها و پیشرفتها نیز هست.
او که زبان و ادبیات چینی را در شروع قرن جدید آموخت، علاقهای عمیق به خوشنویسی دارد و هنر خطاطی کاراکترهای چینی را تلفیقی از نظم، خلاقیت و غنای فرهنگی میداند.
لوچیونی میگوید: این هنر به ما هماهنگی و تعادل را میآموزد – ارزشهایی که عمیقا هم در هنر و هم در زندگی طنین انداز میشوند.
برندهای لوکس طیسالهای اخیر به شکلی فزاینده از زیباییشناسی سنتی چین الهام گرفتهاند، روندی که لوچیونی به خوبی از آن آگاه است.
وی تاکید کرد: ما شاهد بازار رو به رشد لوکس در چین و در حال تقویت همکاری با شرکای محلی هستیم تا انتخابهای سبک زندگی بیشتری را برای مصرف کنندگان چینی ارائه کنیم.
البته چند روز بیشتر به شروع «سال مار» باقی نمانده است. مار در فرهنگ سنتی چین نماد چابکی، خرد و سرزندگی است.
برندهای لوکس به وسیله هدفگذاری و رقابت برای نمایش این درونمایه به روشهای نوآورانه پاسخ دادهاند.