شراکت ارزشمند «فولکس‌واگن-اکس‌پنگ»؛ الهام بخش همکاری برد-بردِ چین-اروپا

شرکت «اکس‌پنگ» سازنده خودروهای برقی چین بار دیگر به یک همکاری مهم با شرکت «فولکس‌واگن» غول خودروسازی آلمان دست یافته است. هر دو شرکت روز دوشنبه ۶ ژانویه (۱۷ دی) از امضای یک یادداشت تفاهم برای همکاری راهبردی در خصوص ایجاد یک شبکه شارژ فوق سریع در چین خبر دادند.

هدف از این شراکت ساخت یکی از بزرگترین شبکه‌های شارژ فوق سریع در چین است. از طریق این همکاری راهبردی، بیش از ۲۰ هزار دیرک شارژ توسط هر دو شرکت، در ۴۲۰ شهر چین، در دسترس مشتریان اکس‌پنگ و گروه فولکس‌واگن چین قرار خواهد گرفت.

طبق این یادداشت تفاهم، شبکه‌های شارژ دو شرکت، اتصال داده‌ها را از طریق سامانه‌های خودروی مربوطه، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و دستگاه‌های شارژ محقق خواهند کرد. این همکاری نه فقط به شکلی چشمگیر تجربه شارژ را برای مشتریان هر دو شرکت افزایش می‌دهد، بلکه به ارتقای خدمات ارائه شده هر دو خودروساز به سطحی جدید کمک می‌کند.

پس از انتشار اخبار مربوط به امضای این یادداشت تفاهم، قیمت سهام فولکس‌واگن و اکس‌پنگ در روز دوشنبه بالا رفت که نشان دهنده اعتماد بازار به این شراکت است.

این یک نمونه بارز از یک شراکت برد-برد است. از سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری فولکس‌واگن در اکس‌پنگ در سال ۲۰۲۳ و امضای امضای چارچوب توافقشان در زمینه همکاری فنی راهبردی، مشارکت این دو شرکت از همکاری فنی به اشتراک منابع تبدیل شده و این همکاری تدریجا ارتقا یافته است.

فولکس‌واگن تجربه‌ای گسترده در طراحی ساختار و بدنه خودرو دارد و در عین حال اکس‌پنگ در پیشران اتوماتیک و فناوری انرژی جدید پیشتاز است. فولکس‌واگن تاریخچه‌ای طولانی و یک پایه بازار مستحکم دارد در حالی که اکس‌پنگ به عنوان یک «نیروی جدید» در صنعت خودرو ظهور کرده است. همکاری آنها به هر دو برند کمک خواهد کرد تا در رقابت فشرده برجسته شوند. این نشان می‌دهد که حتی در یک مسیر رقابتی که افراد شدیدا در تعقیب هم هستند، می‌تواند سود متقابل و موفقیت وجود داشته باشد.

شایان ذکر است که همکاری میان خودروسازان چینی و اروپایی فقط به بازار چین محدود نیست و همچنین می‌تواند در بازارهای دیگر، از جمله در اروپا، انجام شود.

به عنوان مثال، کمبود شدید ایستگاه‌های شارژ مدت‌هاست که یک نقطه ضعف برای توسعه خودروهای برقی در اروپا محسوب می‌شود. شراکت‌های شبیه همکاری میان فولکس‌واگن و اکس‌پنگ همچنین به اروپا کمک بیشتری کسب موفقیت در تنگناهای مربوطه ارائه خواهد کرد.

به غیر از شبکه‌های شارژ، تجربیات و فناوری‌های متعدد دیگری از جمله معماری الکترونیک، برنامه‌های کاربردی و تجربه عملیاتی را می‌توان از بازار چین به بازار اروپا منتقل کرد.

بسیاری از شرکت‌های خودرویی با سرمایه گذاری مشترک در گذشته مراکز تحقیق و توسعه (R&D) در چین راه اندازی کرده و فناوری‌ها و تجربیات خارجی خود را به منظور بومی‌سازی به این کشور منتقل کرده و به موفق‌های بزرگ دست یافته‌اند.

امروزه چین پیشتاز فناوری‌های نوظهور شده و این روند می‌تواند به طور مشابه برای ایجاد برد-برد متقابل به صورت عکس، تداوم یابد.

برخی در اروپا هنوز به طور کامل به این روند عادت نکرده و حتی موضع تدافعی می‌گیرند و توسعه سریع چین در فناوری‌های انرژی جدید را به عنوان یک «تهدید» تلقی می‌کنند یا یک فرصت.

با این وجود، همانطور که این ضرب‌المثل چینی می‌گوید «اردک اول از همه می‌داند رودخانه در بهار چه زمانی گرم می‌شود.» شرکت‌هایی که عمیق‌ترین حس روند بازار و بینش عمیق در خصوص تحولات آینده را دارند، تاکنون اقدام کرده‌اند و از طریق همکاری باز و دستیابی به نتایج، به رقابت شدید بازار پاسخ داده‌اند.

این شرکت‌ها وقتی نوبت به تبدیل بحران‌ها به فرصت‌ها در رقابت انرژی جدید می‌رسد، صدای رساتری دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا