نوآوری شرکتهای چینی بهترین پاسخ به عدم قطعیت در جهان
انتظار میرود «نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی ۲۰۲۵» (CES) که قرار است از روز سه شنبه ۸ ژانویه (۱۸ دی) در شهر «لاس وگاس» آمریکا آغاز شود، شاهد حضور فراوان غرفه داران چینی باشد امری که نشان دهنده تلاش شرکتهای فناوری چینی برای تقویت حضور جهانی خود در میان تازهترین موج تحول فناوری است.
بر اساس فهرستی که وبسایت CES منتشر کرده، قرار است بیش از ۱۳۰۰ شرکت چینی جدیدترین دستاوردهای خود را در این نمایشگاه مهم فناوری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند.
روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» یکشنبه گزارش داد، تعداد مذکور نشان دهنده یک افزایش محسوس نسبت به ۱۱۱۵ شرکت چینی است که در سال ۲۰۲۴ در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی به ثبت رسیدند.
شرکتهای چینی علیرغم آشفتگیهای ژئوپلیتیکی به بازارهای جهانی نفوذ کرده و در این نمایشگاه بزرگ لوزام الکترونیکی دنیا حضور یافتهاند. اعتماد به نفس آنها از پیشرفتهای فناوری در نوآوریهای بومی نشأت میگیرد.
بر اساس گزارشهای اولیه رسانههای فناوری مختلف، نوآوریهای کاربردی هوش مصنوعی (AI) کماکان در کانون توجه CES امسال قرار خواهند داشت.
هوش مصنوعی از خودروها گرفته تا رباتها، لپتاپها، لوازم خانگی و سایر لوازم برقی مصرفی در حال ایجاد تحول در بخشهای مختلف شده است.
صرفنظر از اینکه مصرف کنندگان مطلع باشند یا خیر، این تغییرات ناشی از هوش مصنوعی هم اکنون از لحاظ توسعه بازار مصرف جهانی و اکوسیستم صنعتی مشهود هستند.
به طور چشمگشیری، شرکتهای چینی با سرمایهگذاری بر پیشرفتهای فناوری و قابلیتهای نوآورانه خود، طیف وسیعی از محصولات و خدمات رقابتی را معرفی کردهاند که نقش حیاتی فزایندهای در تازهترین موج نوآوری و تحول صنعت بازی کرده است.
پشت این محصولات خلاقانه، پایه مستحکم تولید چین نهفته است. چین از جامعترین سیستم صنعتی در جهان، شبکه زنجیره تامین کارآمد و قابلیت تولید انبوه در مقیاس بزرگ برخوردار است.
به محض آنکه یک فناوری یا برنامه نوآورانه بخاطر تحقق پذیری و پتانسیل بازار به تایید برسد، قادر است با به کار گیری این موتور تولید قدرتمند بسرعت از طرح مفهومی به تولید برسد.
این مزیت فراگیر منحصر به فرد، دلیل اصلی ظهور و موفقیت چین در بخش لوازم الکترونیکی مصرفی جهانی است. محصولات برجسته بیشماری که از تلاقی ایدهها متولد شدهاند و از طریق پژوهش و توسعه دقیق در آزمایشگاهها پالایش شدهاند، نه فقط در بازار چین موفقیت یافتهاند، بلکه مرزها را برای رسیدن به صحنه جهانی در نوردیده و نیازهای مصرفکنندگان را برآورده کردهاند.
این محصولات به وضوح نشان دهنده توان نوآوری فناورانه چین هستند و یک منبع مستمر از شتاب توسعه برای ظهور صنعت فناوری چین فراهم میکنند.
با چنین اوصافی، هر گونه تلاش برای ترویج «چینزدایی» در صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی، بیهوده به نظر میرسد و شکست آن در مهار رشد چین در این زمینه حتمی است. شرکتهای چینی در عرصههای بینالمللی چون CES نه فقط تبحر فناورانه و توانمندیهای نوآوری خلاقانه خود را به نمایش میگذارند بلکه عزم و اعتماد به نفس خود را برای جهانی کردن صنعت فناوری چین به جهان منتقل میکنند.