نقش اساسی «ابتکار کمربند و جاده» در بهبود چشم انداز اتصال جهانی

با پیشرفت مستمر و پایدار روند ساخت و برنامه ریزی شبکه ریلی که جنوب شرق آسیا و اوراسیا را در بر می‌گیرد، هدف تلاش‌های زیرساختی برای شکل دهی مجدد اتصال جهانی، نشاطی جدید را به توسعه، ثبات و صلح منطقه و به طور کل جهان تزریق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «شین‌هوا» به نقل از خبرگزاری «ویتنام»، «فام مین چین» نخست وزیر ویتنام یکشنبه ۲۲ دسامبر (۲ دی) گفت این کشور ساخت یک راه آهن جدید را تا پایان سال ۲۰۲۵ آغاز می‌کند که از شهر «هایفونگ» بزرگترین بندر شمالی این کشور از طریق «هانوی»، پایتخت به استان «لائو کای» در مرز چین ادامه خواهد داشت.

این خبر چند روز پس از آن منتشر شد که «صدیر جپاروف» رئیس جمهور قرقیزستان روز جمعه ۲۰ دسامبر (۳۰ آذر) گفت که ساخت راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان قرار است به طور رسمی از جمعه ۲۷ دسامبر (۷ دی) آغاز شود.

این تحولات جدید نه فقط مصداق همکاری ملموس در ایجاد اتصال و ارتباط میان چین و کشورهای همسایه آن است بلکه نشان دهنده یک پیشرفت چشمگیر در ساخت شبکه‌های ریلی است که از جنوب شرقی آسیا تا قاره اوراسیا کشیده شده است.

به موازات اینکه چشم انداز عظیم این سیستم راه آهن گسترده تدریجا به واقعیت تبدیل می‌شود، مجموعه‌ای از پروژه‌های ساخت و ساز ریلی در مقیاس بزرگ قرار است اتصالات نزدیکتری را میان چین، جنوب شرقی آسیا، آسیای مرکزی و فراتر از آن شکل دهد که به شکلی موثر در کنار هم یک شبکه حمل و نقل گسترده و در هم پیچیده را شکل می‌دهد.

این خطوط ریلی قرار است شتابی قابل توجه را به رشد اقتصادی مناطق در مسیرهای خود تزریق کنند و پیشرفتی چشمگیر را در توسعه زیرساخت‌ها، ارتقای صنعتی و ایجاد شغل تسهیل نمایند.

از همه مهم‌تر، تاثیرات این شبکه ریلی از مرزهای ملی فراتر خواهد رفت و به غرب آسیا، جنوب آسیا و حتی جنوب اروپا هم می‌رسد.

این اتصال فراگیر به عنوان پلی مستحکم و کارآمد برای همکاری اقتصادی و تجاری میان کشورهای اروپایی و آسیایی عمل خواهد کرد و نتیجتا فرصت‌های بی‌سابقه‌ای برای توسعه پایدار و ثابت اقتصاد جهانی خلق می‌کند.

از منظری وسیع‌تر، ساخت این شبکه راه‌آهن که جنوب شرق آسیا و اوراسیا را در بر می‌گیرد نشان ‌دهنده یک پروژه تاریخی با پتانسیل بهبود چشم‌انداز اتصال جهانی است. این پروژه صرفا نتیجه تلاش‌های چین نیست بلکه یک دستاورد جمعی کشورهای مختلف در سراسر آسیا و اوراسیاست، امری که قدرت و ضرورت همکاری فرامرزی را نشان می‌دهد.

در همین اثنا، در آن سوی اقیانوس آرام، ایالات متحده فعالانه مشغول پیشبرد ساخت شبکه داخلی خود است. سازمان راه آهن فدرال وزارت حمل و نقل آمریکا در واخر اکتبر امسال اعلام کرد بیش از ۲.۴ میلیارد دلار بودجه در قانون زیرساخت دوحزبی برای ۱۲۲ پروژه زیرساخت در ۴۱ ایالات و واشنگتن دی سی اختصاص داده شده است.

چین با تعمیق همکاری «ابتکار کمربند و جاده» (BRI)، با شمار فزاینده‌ای از کشورها دست به دست هم داده تا پروژه‌های به هم پیوسته را مشترکا توسعه دهند.

تکمیل موفق این پروژه‌ها نه فقط نشان دهنده تعهد راسخ چین به ترویج اتصال جهانی است بلکه همچنین نشان دهنده پذیرش بالا و واکنش مشتاقانه کشورهای همسایه نسبت به BRI است.

چین به تنهایی از لحاظ پروژه‌های ریلی تحت چارچوب ابتکار کمربند و جاده طی سال‌های اخیر، مشترکا مجموعه‌ای از پروژه‌های زیرساخت بزرگ را در جنوب شرق آسیا شامل جمله راه‌آهن چین-لائوس، راه‌آهن پرسرعت جاکارتا-باندونگ، راه‌آهن چین-تایلند و پروژه بزرگ «پیوند ریلی ساحل شرقی» (ECRL) در مالزی ترویج کرده است.

اجرای موفق این پروژه‌ها نه فقط فرآیند اتصال منطقه‌ای را تسریع بخشیده بلکه فضای گسترده‌ای را برای همکاری و توسعه آینده نیز گشوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا