نگاهی به مزایای طولانی شدن جشنواره خرید «دوگانه ۱۱» در چین
جشنواره خرید سالانه «دوگانه ۱۱» چین به طور خاصی امسال زودتر آغاز شده است.
این جشنواره در سالهای نخست پس از راه اندازی آن در سال ۲۰۰۹، عیاشی دیوانه کنندهای از مصرف بود چرا که خریداران با نگرانی روی دکمه پرداخت کلیک میکردند و خرده فروشان آنلاین دقیقاً در لحظهای که ساعت به صفر بامداد ۱۱ نوامبر میرسید برای رسیدن به فروش نجومی مصرف کنندگان را تشویق میکردند.
این جشنواره با گذشت زمان توسعه پیدا کرده و تمدید شده به ویژه امسال که پلتفرمهای تجارت الکترونیکی برنامههای مربوط به «دوگانه ۱۱» خود را به شکلی چشمگیر زودتر اجرا کردند.
به عنوان مثال پلتفرم «Douyin» یک کمپین فروش اولیه را در تاریخ ۸ اکتبر آغاز کرد. پلتفرمهای «Taobao» و «Tmall» که زیرمجموعه «Alibaba» غول تجارت الکترونیک چین که این جشنواره را راه اندازی کرد، فعالیت میکنند، ۱۴ اکتبر شروع کردند یعنی ۱۰ روز زودتر از سال گذشته.
این باعث میشود که جشنواره «دوگانه ۱۱» امسال حتی طولانیتر از سالهای قبل شود. به این ترتیب یک ماجراجویی هیجان انگیز و فوری به یک رویداد یک ماهه تبدیل شده است. این جشنواره خرید سالانه هر سال که میگذرد به طرق مختلف تغییر کرده است. با این وجود، یک مولفه ثابت و مستمر این است که «دوگانه ۱۱» منبعی بهینه از فهم پویایی مصرف آنلاین پر جنب و جوش در چین محسوب میشود.
جدیدتر و سبزتر؛ جادوی طرح تعویض کالاهای کهنه با نو
آقای «لیو» یکی از ساکنان نسل «زد» شهر «هانگجوئو» واقع در استان «جهجیانگ» (شرق چین) در مراحل اولیه جشنواره خرید «دوگانه ۱۱» امسال یک دستگاه تلویزیون برند «شیائومی» را که مدتها مدنظرش بود، خریداری کرد.
وی گفت: قمیت این تلویزیون ۴۵۹۹ یوان (۶۴۰ دلار) بود اما با تخفیف پلتفرم Tmall در جشنواره «دوگانه ۱۱» و ۶۹۹ یوان یارانه دولتیِ طرح تعویض کالاهای کهنه با نو، فقط ۲۷۹۹ یوان پرداخت کردم. واقعا خوش قیمت است.
دولت چین امسال، ارتقاء تجهیزات در مقیاس بزرگ و برنامههای تعویض کالاهای مصرفی را با هدف افزایش تقاضای داخلی و حمایت از رشد اقتصادی مستمر ترویج کرده است.
بر اساس اعلام وزارت بازرگانی بیش از ۳۰ میلیون مصرف کننده تا اوایل نوامبر در طرح تعویض کالاهای مصرفی شرکت کرده و بیش از ۴۰۰ میلیون یوان فروش را به ثبت رساندند.
تجربهای بهتر برای همه
جشنواره خرید «دوگانه ۱۱» مدتهاست مرحلهای را که فقط منحصر به هیجان و شتاب خرید نیمه شب بود، پشت سر گذاشته است. خریداران، ارسال کنندگان و فروشندگان به طور یکسان از این جشنواره خرید طولانی امسال به عنوان یک تجربه با کیفیت لذت میبرند.
«تان منگ» از مدیرانی که در یک مرکز خدمات تحویل در شهر «هانگجوئو» فعالیت میکند، گفت یک جشنواره خرید طولانی به کاهش عقب ماندگی در انبارهای لجستیک کمک میکند.
وی اضافه کرد: در حالی که بستهها امسال افزایش یافته، لجستیک روانتر شده و از سازماندهی بهتر برخوردار است.
یک جشن جهانی
آقای «هوئو» شهروند چینی که اکنون در «اوزاکا» ژاپن زندگی میکند برای خرید کتاب و لوازم التحریر به پلتفرمهای تجارت الکترونیک چینی متکی است. او امسال توانسته با خرید کتابهای بیشتر و استفاده از خدمات ارسال رایگان برون مرزی به این جشنواره خرید چینیها ملحق شود.
وی گفت: هنوز هم خرید اجناسی مثل قاب گوشی تلفن همراه یا لباس را در پلتفرمهای تجارت الکترونیک چینی ترجیح میدهم، چون در آنجا مجموعهای از انتخابهای گیجکننده با قیمتهای بسیار ارزانتر دارم.
پلتفرمهای Taobao و Tmall به محض شروع «دوگانه ۱۱» امسال در نیمه اکتبر، چهار کشور – ژاپن، تایلند، ویتنام و کامبوج – را به برنامه جدید ارسال جهانی رایگان خود افزودند.
این برنامه که در جولای شروع شده کشورها و مناطق مختلف از جمله سنگاپور، مالزی و کره جنوبی را تحت پوشش قرار میدهد.
طبق دادههای پلتفرمهای Taobao و Tmall تقریباً ۷۰ هزار خرده فروش که به برنامه جهانی ارسال رایگان آنها پیوستهاند در مراحل اولیه جشنواره خرید امسال شاهد فروش دو برابری خود بودهاند.
فروش زیرپیراهن به تایلند ۶۸ درصد افزایش یافته و در عین حال فروش کفشهای رقص باله به ژاپن جهش انفجاری ۲۷۷ درصدی را نسبت به دوره قبلی جشنواره «دوگانه ۱۱» به ثبت رسانده است.