گردشگران چینی چگونه از راهحلهای هوشمندانهتر هوش مصنوعی بهره میبرند؟
«جارویس»، پیشخدمت هوش مصنوعی مرد آهنی که ابرقهرمان فیلمهاست و وظیفه عملیات تجاری و جزئیات امنیتی «تونی استارک» در فیلمها را بر عهده دارد، شاید دیگر یک موجود خیالی نباشد، زیرا دستیاران گردشگری هوش مصنوعی بیشتری را برای خدمت رسانی به مسافران چینی با ترتیب دادن مسیرها و محل اقامتشان توسعه دادهاند.
خانم «بائو یاوی» که ۲۶ سال سن دارد و ساکن پکن است، اوایل امسال شروع به روی آوردن به برنامههای هوش مصنوعی برای ساده کردن برنامه ریزی سفر در ایام تعطیلات «روز کارگر» خود کرد.
دلیل این اقدام بائو چالشی بود که قبلا در بررسی حجم عظیمی از دادههای آنلاین در مقاصد گردشگری با آن روبرو بود.
وی تاکید کرد که ابزارهایی مثل «چتجیپیتی» (ChatGPT) به طراحی موثر مسیرهای سفر کمک کرده است. خانم بائو از «دستیاران گردشگری» هوش مصنوعی به دلیل قابلیتشان در گلچین کردن اطلاعات و تسهیل این فرآیند تمجید کرد.
این خانم جوان ساکن پکن گفت: پیش از این باید از یک اپلیکیشن به یک اپلیکیشن دیگر سر میزدم، ساعات کاری برخی جاذبههای گردشگری را بررسی میکردم و نظرات مسافران هتلهایی را که میخواستم در آنها اقامت کنم، میدیدم. حالا فقط باید موارد مورد نیاز خود را در اپلیکیشن تایپ کنم مثل «لطفا یک سفر سه روزه به شانگهای برای بچینید» و یک برنامه سفر دریافت خواهم کرد که با برخی از نقاط ضروری و رستورانهای خوب برجسته شده است.
او با اذعان به تنوع در برنامههای سفر تولید شده توسط هوش مصنوعی تصریح کرد: به هر حال، اگر شما مسافر مشکل پسندی نیستید، مفید است.
بائو جزو شمار روزافزون کاربرانی است که فناوریهای جدید را برای کاهش دغدغههای سفر خود امتحان میکنند، چرا که بسیاری از شرکتها به دنبال بهینهسازی خدمات گردشگری هوش مصنوعی خود هستند.
«ویزیوتریپ» یک شرکت فناوری گردشگری است که در سال ۲۰۲۱ در پکن راه اندازی شد. این شرکت هوش مصنوعی را با خدمات مسافرتی ترکیب میکند. کاربران از طریق اپلیکیشن این شرکت با نام «هوانمنگ تریپ» با دستیار هوش مصنوعی موسوم به «امیلی» ارتباط برقرار میکنند و راهنمایی سفر آنلاین و فوری دریافت میکنند.
«هوی پینگروی»، «افسر ارشد فناوری» شرکت ویزیوتریپ به تقاضای فزاینده برای گزینههای سفر شخصی سازی شده در میان مسافران جوان، اشاره کرد.
«امیلی» سفرها را بر اساس علایق کاربر طراحی میکند، خدماتی که بیش از ۱۰ مقصد داخلی و خارجی از جمله استانهای «سیچوان» و «یوننان» در جنوب غربی چین، منطقه اداری ویژه هنگ کنگ و سنگاپور را شامل میشود.
هوی تاکید کرد: هدف شرکت ما رساندن کاربران با راه حلهای هوش مصنوعی به بیش از سه میلیون نفر تا پایان سال جاری میلادی است و رشد مداوم در این بخش را پیش بینی میکنیم.
«ویی چانگرن» موسس «btiii.com»، یک وبسات خبری مالی مرتبط با گردشگری، گفت کاربرد فناوری هوش مصنوعی در خدمات گردشگری در آینده یک روند ناگزیر است.
وی در عین حال بر لزوم زمان دادن برای رسیدگی دقیق به نیازهای کاربران و اصلاح موثر ابزارهای هوش مصنوعی تاکید کرد.
موسس btiii.com همچنین گفت: خدمات خوب گردشگری با هوش مصنوعی به پیشتیبانی حجم زیادی از دادههایی که از رفتار مصرف مردم آگاهی بیشتری دارند، نیاز دارد.
به عقیده وی ابزارهای هوش مصنوعی به جای جایگزینی، مکملهایی سودمند برای خدمات انسانی سنتی خواهند بود.
پنج نهاد مرکزی چین از جمله وزارت فرهنگ و گردشگری و کمیسیون ملی توسه و اصلاحات در ماه مه امسال اطلاعیهای را برای ترغیب نهادهای دولتی و شرکتها برای توسعه اپلیکیشنهای دستیار گردشگری هوشمند و بهبود خدمات گردشگری آنلاین منتشر کردند.
هدف از این اقدام بهبود زیرساختها و محصولات گردشگری هوشمند چین و اجازه دادن به شمار بیشتری از گردشگران تا سال ۲۰۲۷ برای بهره بردن از راحتی و مزایای روزافزون این پیشرفتهاست.