درخشش کیفیت و قیمت خودروهای برقی چین در «نمایشگاه خودروی پاریس»

همزمان با افزایش رقابت در بازار جهانی خودروهای برقی، «نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۲۴» یکشنبه ۲۰ اکتبر (۲۹ مهر) به پایان رسید و سازندگان خودروهای برقی از چین، اروپا و آمریکا جدیدترین مدل‌های خود را در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان قرار دادند.

خودروسازان این مناطق محصولات خود را در این رویداد در کنار هم به نمایش گذاشتند و به حاضران این فرصت را دادند که فناوری‌ها، قیمت‌ها و کیفیت را از نزدیک مقایسه کنند.

«سرژ گاشوت» مدیر «نمایشگاه خودرو پاریس» با تاکید بر اینکه قیمت‌ها یک نگرانی مهم محسوب می‌شوند، گفت: مردم آماده مقابله با تغییرات اقلیمی و راندن خودروهای برقی هستند اما نه به هر قیمتی.

وی افزود: تولیدکنندگان چینی از نوآوری برای پایین آوردن هزینه‌ها استفاده می‌کنند و همین آنها را در سطح جهان به رقبایی نیرومند تبدیل کرده است.

در بحبوحه تنش‌های تجاری جاری و نگرانی‌ها درباره تعرفه‌های احتمالی بر خودروهای برقی وارداتی چینی، تقاضا برای خودروهای برقی با قیمت مناسب و با کیفیت از احساسات حمایت‌گرایانه سبقت گرفته است. بازدیدکنندگان اروپایی علاقه زیادی به رانندگی آزمایشی خودرو‌های چینی نشان دادند و بسیاری از آنها مشخصات پیشرفته و ارزش پولی این خودروها را مورد تمجید قرار دادند.

رقابت پذیری قیمت‌ها

چندین خودروساز بزرگ اروپایی از خودروهای برقی مقرون به صرفه خود رونمایی کردند که به گفته تحلیلگران واکنشی به رقابت پذیری قیمت‌های رقبای چینی محسوب می‌شود. خودروساز فرانسوی «رنو» نمونه اولیه خودروی برقی خود موسوم به Twingo E-Tech را معرفی کرد که قرار است در سال ۲۰۲۶ با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار یورو (۲۱۷۴۸ دلار) رونمایی شود.

این خودروساز فرانسوی همچنین مدل‌های برقی R4 و R5 خود را به نمایش گذاشت، در حالی که برند «داچیای» گروه رنو، مدل «اسپرینگ» را با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (۲۱۷۴۸ دلار) تبلیغ کرد.

خودروساز آلمانی «بی ام و» هم مدل‌های مقرون به صرفه «مینی»، از جمله یک نسخه ساخت چین را در کنار گزینه‌های ممتاز مانند «ایسمن» پنج در معرفی کرد.

داده‌های شرکت تحقیقاتی «JATO» نشان می‌دهد میانگین قیمت خرده فروشی یک خودروی برقی در چین طی نیمه اول سال گذشته میلادی حدود ۳۱ هزار یورو (۳۳۷۱۰ دلار) بود، در حالی که در اروپا ۶۶ هزار یورو (۷۱۷۷۰ دلار) و در آمریکا ۶۸ هزار یورو (۷۳۹۴۵ دلار) بود.

در حالی که تولیدکنندگان اروپایی در تلاش برای پایین آوردن قیمت‌ها هستند، تولیدکنندگان خودروهای برقی چین با فناوری‌های پیشرفته، وسایل نقلیه با کیفیت بالا و فضای داخلی مجلل خود که با قیمت‌های رقابتی‌تر ارائه می‌شوند، توجه را به خود جلب می‌کنند.

یک لحظه برجسته نمایشگاه خودروی پاریس، حضور مدل AITO 9 بود که یک سفر ۱۵ هزار کیلومتری از کلانشهر «چونگ‌چینگ» (جنوب غربی چین) به پاریس را طی ۳۸ روز تکمیل و از ۱۲ کشور عبور کرد.

«ماکسیم» یک بازدیدکننده ۱۵ ساله فرانسوی، از طراحی این خودروی چینی و سامانه‌های سرگرمی پیشرفته آن شگفت زده شد و گفت: این خودرو شبیه دنیای فناوری است. من می‌توانستم تمام روز را اینجا بخوابم.

در غرفه «بی وای دی»، بازدیدکننده‌ای که «ونسا» نام داشت به طور خاص از خودروی لوکس این خودروساز چینی با نام Yangwang U8 SUV و مدل Sealion 7 شگفت زده شده بود. او گفت که معمولا رنو سوار می‌شود، اما پس از دیدن خودروهای برقی چینی، تاکید کرد خودروهای برقی چینی کیفیت برتر، فناوری پیشرفته و فضای داخلی مد روز را در مقایسه با مدل‌های اروپایی در همان بازه قیمتی ارائه می‌دهند.

ارجحیت همکاری بر رقابت

بسیاری از خودروسازان با وجود خطرات ژئوپلیتیکی بر اهمیت همکاری فرامرزی در بازار رقابتی فزاینده تاکید دارند. نمایشگاه خودروی پاریس پلتفرمی را برای فعالان صنعت فراهم کرد تا به تبادل ایده و کشف شراکت بپردازند.

همکاری میان شرکت‌های چینی و غربی طی سال‌های اخیر توسعه یافته است. ابَرکارخانه تسلا در شانگهای به یک قطب تولید جهانی تبدیل شده و در عین حال که داچیا اسپرینگ رنو که در چین تولید می‌شود، پرفروش‌ترین در اروپاست.

«کارلوس تاوارس» مدیرعامل شرکت خودروسازی چندملیتی «استلانتیس» گفت صنعت خودروسازی جهانی از این همکاری سود خواهد برد و تقاضای قابل توجهی برای خودروهای برقی مقرون به صرفه و باکیفیت و چگونگی کمک به مشارکت آنها برای رفع این نیاز را برجسته می‌سازد.

«شین تیان‌شو» مدیرعامل «لیپ‌موتور اینترنشنال» تاکید کرد که چنین همکاری‌هایی از نقاط قوت هر شرکت استفاده می‌کند.

وی افزود: لیپ‌موتور فناوری و مزایای هزینه را به ارمغان آورده، در حالی که استلانتیس ظرفیت فروش و تولید جهانی را دارد.

«نیکلاس کایلوت» مدیرعامل شرکت «کار ایست فرانس» و یکی از نمایندگان فروش برند «هونگچی» چین، بر نقش حیاتی همکاری بین‌المللی تاکید کرد.

به عقیده وی ایالات متحده به چین نیاز دارد و اروپا هم به چین نیاز دارد. همکاری برای ما یک ضرورت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا