نظرسنجیCGTN ؛ انتظارات جهانی از «بریکس» چیست؟

با تشدید ناآرامی ها و ضعیف شدن روند احیای اقتصاد، جهان به کدام سو می رود؟ کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس»  پاسخ می دهند!

در آستانه برگزاری نشست  ۲۰۲۴ سران کشورهای عضو گروه بریکس، نتایج یک نظرسنجی که توسط شبکه  CGTN  رادیو و تلویزیون مرکزی چین از بین مخاطبان این رسانه در نقاط مختلف جهان انجام شد، نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق پاسخ دهندگان از بریکس به عنوان یک مکانیسم همکاری انتظار دارند که انرژی و تحرک بیشتری به بدنه اقتصاد جهانی و نیز بر روند حکمرانی پیچیده و پرتنش جهان تزریق کند.

در سال‌های اخیر، کشورهای بریکس از طریق ایجاد بانک توسعه جدید (NDB)، که پیش‌تر به عنوان بانک توسعه BRICS نامیده می‌شد و نیز با استفاده از ترتیبات ذخیره اضطراری، فرصت ها و دستاوردهایی را برای کمک به پیشرفت کشورهای درحال توسعه ایجاد کرده اند.

در این نظرسنجی، ۹۲.۸۷ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که مکانیسم همکاری بریکس باعث تقویت همکاری ها در منطقه  “جنوب جهانی” می  شود و ۹۴.۲ درصد از پاسخ دهندگان نیز اعتقاد دارند که تاثیر سازوکار همکاری بریکس به طور پیوسته در حال  افزایش  است.

برای مدت طولانی، مکانیسم همکاری بریکس به طور فعال روحیه باز بودن، فراگیر بودن، همکاری و تعامل برد-برد بریکس را در پیش گرفته است و به طور فزاینده ای به یک نیروی مهم در ترویج همکاری جهانی و چندجانبه گرایی تبدیل شده است. در این راستا، ۸۹.۶ درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که مکانیسم همکاری بریکس برای کمک به ایجاد نظم بین المللی عادلانه تر، دموکراتیک تر و معقول تر مفید است، ۹۱.۶۵ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه جهان، از طریق مفاهیم و تجربه توسعه مدرنسازی سبک چینی، به عنوان الگو و مرجع مهمی برای کشورهای بازارهای نوظهور در تحقق مدرنیزاسیون مورد توجه قرار گرفته است.

این نظرسنجی به زبانهای انگلیسی، اسپانیایی، عربی، فرانسوی و روسی در شبکه CGTN منتشر شد، و در مجموع ۱۸ هزار ۹۶۱ کاربر خارج از چین  ظرف۲۴ ساعت در این نظرسنجی شرکت و نظرات خود را بیان کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا