نقض بی شرمانه قوانین بین‌المللی در حمله اسرائیل به حافظان صلح سازمان ملل در لبنان

عملیات عمدی علیه پرسنل فعال سازمان ملل در عملیات‌های صلح طلبانه از جمله اعضای مسلح آن، غیرقانونی و به مثابه جنایت جنگی است.

بیانیه منتشر شده از سوی سازمان‌ها پس از استفاده از چندین حمله اسرائیلی به حافظان صلح این سازمان‌هایی است که در انجام چنین عملیاتی انجام می‌دهند، بر این امر تأکید می‌کنند که این حملات قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت (۲۰۰۶) است.

یک جوخه تانک اسرائیلی در سال ۱۹۸۷، به روستایی که پایگاه فرماندهی «نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان» (یونیفل) در آن قرار داشت، آتش گشود و یک نیروی حافظ صلح ایرلندی را کشت. اسرائیل در سال ۱۹۹۶، گردان اهل کشور فیجی یونیفل را در «قانا» در جنوب لبنان گلوله باران کرد. طی این حمله از ۱۲۰ غیرنظامی لبنانی کشته و نزدیک به ۵۰۰ نفر زخمی شدند. چهار سرباز سازمان ملل هم طی این جنایت مجروح شدند. نیروهای اسرائیلی در نوامبر سال ۲۰۲۳ به گشتی یونیفل در نزدیکی «عیترون» در جنوب لبنان آتش گشودند که اما هیچ کدام از پرسنل حافظ آسیب آسیبی دیدند.

نیروهای اسرائیلی در تازه‌ترین هدف خود علیه صلح‌بانان سازمان ملل روز پنجشنبه به یک برج نگهبانی در مقر یونیفل حمله کردند که طی آن دو حافظ صلح زخمی شدند. همچنین روز جمعه نیز یک برج نگهبانی را هدف قرار دادند که به مجروح شدن دو صلح بان دیگر شد.

اگر عملیات سال گذشته اسرائیل علیه حماس در نوار غزه را تلافی عملیات غافلگیرانه حماس به غیرنظامیان در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در نظر گرفت، استفاده از نیروهای نظامی اسرائیل به صلح‌بانان سازمان ملل در لبنان یک شکست بی‌شرمانه و قوانین بین‌الملل تبدیل می‌شود.

با توجه به اسرائیل در حمله به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در گذشته، تنها توضیح می‌دهد که اسرائیل این را بدیهی می‌داند که می‌تواند برای تحقق نظامی خود بدون مجازات و با مصونیت اقدام کند.

حنر منهراسد اصرائیل هیر رسههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههجهججییججهجججهیییهتتتتتتتتاییهاهانلنللللللللللللل نگه نگه نگه: مجازنانانا مجاز مجاز مجاز مجاز مجاز مجاز مجاز مجاز مجاز مجاز مجاز: افراد مجاز مجاز:: خدمت مجاز امتیاز: مجاز امتیاز: افراد امتیاز: مجاز افراد: مجاز افراد: افراد افراد افراد:: افراد: افراد: افراد افراد::::: افراد افراد افراد “افراد” “” افراد “سو” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “” “ههه “” “”ه افراده افراد حضور افراد حضوربهبهبهبه سوههه

قوانین اسرائیل قوانین بین‌المللی با شلیک عمدی به بانان سازمان ملل متحد را می‌دادند، در واقع خود را از حق دفاع از حماس به دلیل هدف ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و حملات موشکی حزب الله علیه و همچنین سایر سازمان‌های نظامی در اسرع وقت، محروم کرده‌اند.

اسرائیل با کشتن غیرنظامیان بیگناه در غزه و هدف قرار دادن نیروهای یونیفل به جهان می گوید که قوانین بین‌المللی نیست و در عوض، خود را مرجع قانونی می‌دانند. اما در صورتی که از این اصل پیروی که هدفی را برای توجیه می‌کند، نمی‌پذیرد که سازمان‌های نظامی که با اسرائیل می‌جنگند، هدف را در پیش گیرند.

این مکان بدون محدودیت‌ها دلیل اصلی این است که دور باطل در میان اسرائیل و نیروهای شبه که با آن مبارزه می‌کنند، هیچ نشانه‌ای از کاهش وقوع نمی‌دهد و به همین خاطر است که ظاهرا امید زیادی به صلح در وجود وجود ندارد.

برای اسرائیل، هرچه تر نظامی وحشیانه‌ و خشونت‌آمیزتر باشد، دستیابی به آرامش و امنیت پایداری که امیدوار باشد به آن دست پیدا کند، غیرممکن‌تر خواهد بود.

حمایت آمریکا از تفاوتی چشمگیر در آنچه اسرائیل می‌تواند قدرت‌نمایی خود را انجام دهد، ایجاد کرده است. اسرائیل بدون کمک‌های و دیگر کمک‌های آمریکا، از منابع کافی برای ادامه مسیرهای نظامی در غزه و جنوب لبنان در مدت خود نیست.

از این حیث، پشتیبانی از تل آویو از واشنگتن می‌کند، کلید این است که اسرائیل تا چه اندازه قادر است در ادامه کمپین‌های نظامی به جلو برود.

نقش پرنفوذ یهودیان آمریکایی در ایالات متحده آمریکا، یک فاکتور در انتخابات آمریکا می‌شود و همزمان این دلیل را بیان می‌کند که چرا «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، از جسارت کافی است تا «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را بدون توجه به این موضوع. دست ارائه پشتیبانی آمریکا به مقابله با دشمن را بکشد.

با توجه به نقش آمریکا در این میان، واشنگتن باید مسئولیت خود را به دست بگیرد و از اهرمش برای توانایی اسرائیل استفاده کند.

آمریکا هرچه بیشتر از نفوذ خود بر تل آویو برای پایان بخشیدن به درگیری یا عدم تحقق آتش بس استفاده، بیشتر در نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل شریک خواهد شد و در نتیجه هر چه بیشتر به عنوان همدست اسرائیل تلقی شود، ادعای آن مبنی باشد. بر ارزش‌های مشترک رنگ می‌بازد. حق با کسی که زور دارد، اما واشنگتن و تلویو ظاهرا قصد دارند عکس آن را ثابت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا