مصرف هفته طلایی چین تقویت کننده اقتصاد چین

دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) نشستی را برای تحلیل و بررسی وضعیت اقتصادی کنونی و اتخاذ ترتیبات بیشتر برای کار اقتصادی، برگزار کرد. طی این نشست توافق شد که اقتصاد چین در سال جاری میلادی عملکرد به طور کلی با ثباتی داشته و در عین حال با پیشرفت رو به جلو ثبات را هم تضمین می‌کند.

چین باید به شکلی کارآمد سیاست‌های فعالی را اجرا کند، تلاش‌ها را برای اجرای سیاست‌های گام به گام افزایش دهد، تدابیر سیاستی را هدفمندتر و کارآمدتر نماید و برای تحقق اهداف و وظایف توسعه اقتصادی و اجتماعی امسال تلاش کند.

بانک مرکزی چین و نهادهای ارشد تنظیم اوراق بهادار و تنظیم امور مالی در تاریخ ۲۴ سپتامبر (۳ مهر) مجموعه‌ای از محرک‌های پولی، تدابیر حمایت از بازار دارایی و تقویت بازار سرمایه را برای تقویت توسعه اقتصادی کیفی این کشور اعلام کردند.

به نظر می‌آید این بسته محرک به شکلی موثر در حال نتیجه دادن است. بازارهای سهام چین احیایی قدرتمند را به خاطر سیاست‌ها نشان داده‌اند.

«شاخص ترکیبی شانگهای» تا پایان سپتامبر حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و در عین حال «شاخص مؤلفه شن‌جن» نیز نزدیک به ۲۵ درصد بالا رفت. ارزش معاملات ترکیبی در بورس‌های شانگهای و شن‌جن در تاریخ ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) به رکورد یک روزه جدید ۲.۶ تریلیون یوان (۳۷۰ میلیارد دلار) دست یافت.

بازار مصرف کننده چین نیز اعتماد رو به رشدی را نشان داد که توسط سیاست‌های محرک تثبیت شد. گردشگری و مصرف لوازم خانگی رکوردهای جدیدی طی تعطیلات اخیر به ثبت رساندند. تازه‌ترین آمار وزارت فرهنگ و گردشگری نشان می‌دهد که جاذبه‌های گردشگری داخلی طی تعطیلات «هفته طلایی» پذیرای ۷۶۵ میلیون بازدید بود. این رقم، یک افزایش ۵.۹ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و یک رشد ۱۰.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از شروع پاندمی کرونا را نشان می‌دهد.

افزایش مصرف به دو شکل خود را نشان داده است. اولا، مصرف فرهنگی به یک روند مهم جدید در بازار به ویژه برای مصرف کنندگان جوان، تبدیل شده است. بر اساس بررسی انجام شده توسط «نظرسنجی هریس» (۲۰۱۹)، نسل «زِد» (متولدین ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۹)، تجربیات را بر کالاهای مادی، ترجیح می‌دهد.

برای آنها کند و کاو آشپزی و تجربیات تاریخی در اولویت قرار دارد. مصرف فرهنگی به دلیل وجود گروه‌های مصرف کننده جوان به یک روند جدید تبدیل شده است.

گردشگری فرهنگ سنتی چینی و گردشگری سرخ (گردشگری در اماکن مهم برای حزب کمونیست) طی تعطیلات ملی با پشتیبانی از تب و تاب میهن پرستانه، رشدی انفجاری را نشان داد.

داده‌های «Ctrip» نشان می‌دهد که میانگین حجم سفارش روزانه در جاذبه‌های گردشگری سرخ طی ایام هفته طلایی در سراسر چین در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۷۰ درصد افزایش یافت و «پل شکسته رود یالو»، «موزه ملی چین»، «یوهواتی» و «منطقه گردشگری مقبره سون یات-سن» به پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری سرخ تبدیل شدند. این اعتماد قوی مردم چین به توسعه آینده کشورشان را نشان داد و اشتیاق میهن پرستانه مردم را به شدت افزایش خواهد داد به گونه‌ای که تمایل آنها را برای به ارث بردن روح سرخ بیشتر می‌کند.

ثانیا، نقش هدایت سیاست برجسته شده است. استان‌های بسیاری در چین با محور قرار دادن ترویج مصرف، سیاست‌های طرفدار مصرف را به شدت در پیش گرفته‌ و تمام تلاش خود را برای ارتقای توسعه بازار مصرف کننده به کار بسته‌اند.

این یک نقش حمایتی مهم در تقویت اعتماد مصرف کننده بازی کرده، باعث پیشبرد توسعه صنعتی می‌شود و احیای مصرف را ثبیت می‌کند.

داده‌های بازار مصرف حاکی از آن که در نتیجه سیاست‌ها و تدابیری مثل مبادله کالاهای قدیمی با کالاهای جدید و صدور کوپن‌های مصرف‌ کننده، مصرف رونق گرفته امری که انعطاف پذیری چین را نشان می‌دهد.

به توجه به اینکه توسعه اقتصادی چین وارد یک شرایط جدید می‌شود، ایجاد یک سیستم جدید گردش اقتصادی و سازوکار تازه برای رشد ضروری است.

تنها با تقویت اعتماد مردم به چشم اندازهای اقتصادی، حذف موانع نهادینه مثل رقابت نامنظم بازار و یک محیط مصرف معیوب می‌توان به طور کامل اشتیاق مصرف کنندگان را تحریک کرد و تبدیل کارآمد تقاضای مصرف بالقوه به شتاب رشد واقعی را محقق ساخت.

نیاز است که تلاش‌ها و سیاست‌های بیشتری برای تقویت مصرف کالاهای اصلی مثل خودرو و لوازم خانگی و بهبود و گسترش کیفیت و ظرفیت مصرف خدمات در آموزش، مراقبت از سالمندان، مراقبت از کودکان و خدمات خانگی آغاز شود.

چین همچنین باید در مرحله بعدی ترویج مصرف کننده را در یک وضعیت برجسته‌تر قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا