واقعیت «جنگ حقوق بشر » آمریکا علیه دیگر کشورها چیست؟

در دهه ۱۹۷۰، ایالات متحده برای مهار شوروی شعار «دیپلماسی حقوق بشری» را مطرح کرد. امروزه نادیده گرفتن اعمال ناشایسته حقوق بشری خود و بازی کردن «کارت حقوق بشر» در خارج از کشور به ابزاری مهم  آمریکا برای سرکوب سایر کشورها و حفظ هژمونی خود تبدیل شده است. با توجه به همین موضوع این سوال مطرح می شود که  ایالات متحده چگونه  «جنگ حقوق بشری» را نسبت به کشورهای خارجی به راه می اندازد و از آن سود می برد؟ چه روش هایی استفاده می شود؟ مقاصد آمریکا چیست؟  برای پاسخ به این سوالات باید بررسی های سیستماتیک انجام داد .

جعل اتهام توسط مقامات ایالات متحده

ایالات متحده برای مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، ابتدا «اتهامات حقوق بشر» را جعل می کند . همراه با این مسئله،  گزارش های مربوطه برای تهمت زدن و سرکوب سایر کشورها از سوی آمریکا ساخته و پخش می‌شود. علاوه بر این، استفاده از قوانین داخلی برای مداخلات بلندستانه نیز ابزار مهمی برای ایالات متحده است.

سازمان های غیردولتی به کار گرفته می شود

علاوه بر دولت و رسانه ها، نقش مهم دیگری در «جنگ  حقوق بشری علیه خارج» ایالات متحده وجود دارد – سازمان های غیر دولتی یا همان NGO ها- در حال حاضر حدود ۲ میلیون NGO در ایالات متحده وجود دارند. آنها در ظاهر  «سازمان های غیر دولتی» هستند، اما در واقع ارتباطات نزدیک و پیچیده با دولت آمریکا دارند. برخی از مطالعات نشان داده اند که بودجه دولتی یک منبع مالی بسیار مهم و یا حتی عمده سازمان های غیردولتی است. برخی سازمان های غیردولتی در ایالات متحده تحت عنوان به اصطلاح «دموکراسی» و «حقوق بشر» در سراسر جهان مخفیانه به شورش های تجزیه طلبانه دامن می زنند و بحران های سیاسی را برنامه ریزی می کنند و دروغ ها را می سازند و روی نفوذ ارزشی تمرکز می‌کنند.

تسریع افول هژمونی آمریکا

وضعیت داخلی حقوق بشر در ایالات متحده در آشفتگی قرار دارد، اما واشگتن همچنان به عنوان یک «قاضی حقوق بشر» عمل می کند. این نه تنها استانداردهای دوگانه آن را افشا می سازد، بلکه به طور جدی پایه های حکمرانی حقوق بشر جهانی را تخریب می کند. این حرکت بر خلاف روند تاریخی نه تنها مخالفت شدید سایر کشورها را برانگیخته، بلکه افول هژمونی آمریکا را تسریع خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا