درخشش فرهنگ چین طی هفته طلاییِ تعطیلات «روز ملی»

مردم با پایان یافتن تعطیلات «روز ملی» چین، به شهرها و جاذبه‌های غنی از میراث فرهنگی هجوم آورده‌اند. بر اساس داده‌های «Trip.com» چهار موضوع از پنج موضوعی که طی این تعطیلات بیشتر درباره آن جستجو شده، به فرهنگ مرتبط هستند امری که نشان دهنده اشتیاق بالا به «سفر با کتاب‌های درسی»، موزه‌های محبوب، فستیوال‌های موسیقی و تورهای مطالعاتی است.

مفهوم «سفر با کتاب‌های درسی» شامل پدر و مادرهایی است که بچه‌های خود را به بازدید از شهرها یا اماکنی که حین آموزش در مدرسه به آنها پرداخته شده، ببرند. برای مثال، بعضی از مردم از دانشگاه «تسینگ‌هوا» با الهام از شعر «مهتاب بالای برکه نیلوفر آبی» از «جو جی‌چینگ» شاعر نامدار چینی بازدید کرده‌اند یا پس از خواندن اثر «شهر مرزی» از «شن کونگ‌ون» به شهر باستانی «فنگ‌هوانگ» در استان «هونان» (مرکز چین) رفته‌اند. شن یکی از نویسندگان شاخص مدرن چین است.

علاوه بر این، گردشگری به شکل زیادی از فیلم‌ها یا بازی‌های ویدئویی تاثیر پذیرفته است. به عنوان مثال، طرفداران سریال تلویزیونی «به سوی شگفتی» به «آلتای» شهری در منطقه خودمختار اویغور «شین‌ جیانگ» (شمال غربی چین) کشیده شده‌اند و در عین حال برخی هم با الهام از بازی مشهور «افسانه سیاه؛ ووکونگ» به استان «شانشی» در شمال چین سفر کرده‌اند. استان شانشی دارای بیشترین مکان فیلمبرداری در این بازی ویدئویی است.

موزه‌ها نیز طی تعطیلات هفته طلایی روز ملی شاهد افزایش حضور بازدیدکنندگان بود. به عنوان مثال «موزه سان‌شینگ‌دویی» در استان «سی‌چوان» اخیرا نخستین تجربه عمیق واقعیت مجازی در کشور را از یک مکان باستان شناسی برگزار کرد که باعث شد تمام بلیت‌ها طی تعطیلات فروخته شود.

طی سال‌های اخیر با توجه به توسعه سریع اقتصاد و جامعه چین مردم تمرکز بسیار بیشتری بر زندگی فرهنگی و معنوی کرده‌اند. این تغییر در اولویت‌های سفر حاکی از ارج نهادن روزافزون به فرهنگ سنتی چین و افزایش اعتماد به هویت ملی است.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین یکبار گفت:‌ فرهنگ، روح یک ملت است. یک کشور تنها زمانی رونق می‌یابد که فرهنگ آن شکوفا شود و یک ملت تنها هنگامی قدرتمند می‌شود که فرهنگ آن قوی باشد. بدون اعتماد فرهنگی بالا و شکوفایی فرهنگی، هیچ رستاخیر بزرگی برای ملت چین رخ نخواهد داد.

او این سخنان را طی گزارش‌دهی به نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین (CPC) در اکتبر ۲۰۱۷ بیان کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا