یک سفر ۷۵ ساله؛ کمک روزافزون چین به پیشبرد توسعه جهانی

هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین نه فقط برای بیش از ۱.۴ میلیارد نفر از مردم چین رویدادی مهم به حساب می‌آید بلکه از اهمیت جهانی و تاریخی نیز برخوردار است.

امسال همچنین مصادف با هفتادمین سالگرد «پنج اصل همزیستی مسالمت آمیز» نیز هست. چین در میانه یک چشم انداز بین‌المللی در حال تغییر، قاطعانه یک سیاست خارجی مستقل و صلح آمیز را حفظ کرده و انصاف و عدالت بین‌المللی را رعایت نموده است.

با توجه به اینکه چین به شکلی فزاینده به کانون صحنه جهانی نزدیک می‌شود، همچنان به کمک‌های جدید و بزرگتر برای آرمان صلح و توسعه بشریت ادامه می‌دهد.

۷۵ سال قبل هنگامی که این ملت باستانی در شرق فصلی جدید را در تاریخ خود گشود، جهان در آستانه بهبود یافتن از خرابی‌های دو جنگ بود. چین از یک کشور کشاورزی مشکل‌دار، به دومین اقتصاد بزرگ جهان، قدرت تولیدی پیشرو در دنیا، بزرگترین بازرگان کالا و دارنده بزرگترین ذخایر ارزی تبدیل شده است.

این صعود تاریخی در عرصه قدرت ملی، با کمک‌های قابل توجه چین به توسعه جهانی مطابقت دارد.

از «دانش را بجویید حتی اگر مجبور باشید تا چین سفر کنید» به «به دنبال صلح باشید حتی اگر مجبور باشید تا چین سفر کنید»، صلح یک کالای عمومی ارزشمند است که چین به دنیای متلاطم عرضه می‌کند. چین طی ۷۵ سال گذشته هیچگاه هیچ جنگ یا درگیری را به راه نیانداخته و هرگز یک سانتیمتر از قملرو کشوری دیگر را اشغال نکرده است. چین در مواجهه با چالش‌های امنیتی بین‌المللی متعدد، «ابتکار امنیت جهانی» را پیشنهاد کرده است. این کشور آشتی بین عربستان سعودی و ایران میانجیگیری کرده، یک آشتی تاریخی میان گروه‌های فلسطینی را تسهیل نموده و یک راه حل سیاسی برای بحران در اوکراین را ترویج کرده است.

در حال حاضر چین به دومین کمک کننده بزرگ به بودجه منظم سازمان ملل، دومین مشارکت کننده بزرگ در عملیات حفظ صلح و بزرگترین کشور کمک کننده نیرو در میان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل تبدیل شده است. چین همواره به ترویج صلح و توسعه جهانی پایبند بوده است.

برای به جا گذاشتن دستاوردهایی که ارزش ثبت در تاریخ جهان را دارند، یک کشور و مردم نباید فقط بر اساس دستاوردهای مادی آنها قضاوت شوند، بلکه باید بر اساس میزان ثروت معنوی‌شان نیز مورد قضاوت قرار گیرند. ثروت معنوی اغلب از اهمیت بنیادین بیشتری نسبت به دستاوردهای مادی برخوردار است.

در جهان امروز که سرنوشت‌ ملت‌ها شدیدا در هم تنیده شده، چین «ابتکار تمدن جهانی» را برای حمایت از تبادلات فرهنگی که بیگانگی را کنار می‌گذارد، یادگیری متقابل که از درگیری‌ها عبور می‌کند و همزیستی که از احساس برتری فراتر می‌رود، پیشنهاد کرده است. این ابتکار به پرسش‌های مهمی می‌پردازد، مانند اینکه چگونه تمدن‌های مختلف می‌توانند همزیستی کنند و تمدن بشری به کجا می‌رود، و خرد چینی و راه‌حل‌هایی را برای ترویج تبادلات فرهنگی و پیشرفت تمدن بشری ارائه می‌کند.

چین طی ۷۵ سال گذشته یک همدلی نامتداول را در صحنه سیاسی قدرت‌های بزرگ در طول تاریخ بشر نشان داده است. چین از پیشنهاد «پنج اصل همزیستی مسالمت آمیز»، تاکید بر برابری و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها گرفته تا ابتکارات عصر جدید مثل ساخت مشترک «ابتکار کمربند و جاده»، ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت و ترویج همبستگی و همکاری میان کشورهای «جنوب جهانی»، از حاکمیت برابر تمام کشورها صرفنظر از اندازه آنها در عرصه جهانی حمایت کرده و در عین حال احترام و پشتیبانی خود را از توسعه دیگر کشورها نشان داده است.

چین جهان بینی «سرنوشت مشترک» و روش شناسی «ساخت مشترک و همکاری برد-برد» را برای همه بشریت فراهم کرده و نزدیک به ۵۰۰ سال چشم انداز کوته‌بینانه غرب در نگاه به جهان و ایجاد نظم از منظر «سلسله مراتب هژمونیک»، «مرکز-پیرامون» و «یگانه‌گرایی فرهنگی» را کنار زده است. این امر در تاریخ تمدن بشری نادر و در جهان امروز شدیدا مورد نیاز است.

این سفر ۷۵ ساله که با چالش‌هایی همراه بوده، نقش ارزشمندی که چین در صلح، توسعه و پیشرفت جهانی بازی کرده، را برجسته ساخته است.

مدرنیزاسیونی که چین ترویج کرده، که تجسم عدالت، باز بودن، نفع متقابل، سیاست‌های مردم‌محور، تنوع، جامعیت، سازگار با محیط زیست و صلح و امنیت است، تنها با گذشت زمان برای جهان مهم‌تر و ارزشمندتر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا